Lidé, kteří cestu denně využívali místo neexistujícího městského okruhu jsou nespokojení. „Jsou to vyděrači. Nutí nás kupovat známky a platit tak za ježdění po silnicích v katastrofálním stavu,“ rozčilovala se nad rozhodnutím Ministerstva dopravy Brňanka Kristýna Juříčková, která po D1 jezdí denně do práce. Známku nikdy neměla, na rok 2011 si ji koupí. „Denně u dálnice stojí policisté a kontrolují,“ dodala Juříčková s tím, že se obává až padesátitisícové pokuty. Není jediná komu se zpoplatnění nelíbí. „Už neví jak by na lidech vydělávali,“ kritizovala vládu i Petra Skálová z Brna.

Hromadné nakupování známek by tolik nevadilo starostovi Bosonoh Anastaziosovi Jiaxisovi. Ten se spíš obává, že řidiči se začnou dálnici vyhýbat a budou projíždět jeho městkou částí. „Pro nás je to totální katastrofa. Vracíme se do doby někdy před patnácti lety kdy obyvatelé Bosonoh bojovali o zrušení zpoplatnění,“ řekl Jiaxis. Pro městkou část to může znamenat až osmnáct tisíc projíždějících aut denně. „A sto dvacet milionů za opravu silnice bylo utracených zbytečně. Cesta se zase zdevastuje,“ povzdechnul si Jiaxis. Podle něj bude pro obyvatele městské části velmi problematické se někam dostat svým autem. „Z vedlejších ulic bude nemožné vyjet na hlavní,“ dodal Jiaxis s tím, že místní obyvatelé budou kvůli zpoplatnění organizovat občanskou neposlušnost.

Za špatné rozhodnutí kritizuje ministerstvo i primátor města Brna Roman Onderka. „Nemáme velký městský okruh, toto je naprosto nepochopitelné rozhodnutí. Neúměrně to zatíží jiné brněnské cesty,“ uvedl Onderka. Slíbil, že i v příštím roce bude naléhat na ministra Víta Bártu, aby své rozhodnutí ještě změnil.

Jak změny ve zpoplatnění dálnice D1 ovlivní dopravu.

Ministerstvo dopravy se brání tím, že chce svůj přístup ke zpoplatňování sjednotit. „Je to nefér například k Ostravě. Tam musí na D1 se známkou,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Tomáš Dombrovský. Také uvedl, že ministerstvo jen odstraňuje výjimku. „Kolem dálnice je dostatek alternativních tras,“ dodal Dombrovský.

Podle vedení Jihomoravského kraje je tato výjimka potřebná. „Je to úplně zbytečné šetření. Toto rozhodnutí vůbec nejde vstříc lidem. Třeba obyvatelé Popůvek se domů jinak, než po dálnici nedostanou,“ řekl první náměstek hejtmana Stanislav Juránek. Připomněl, že o výjimku se bojovalo několik let. „Vedení kraje to vždy připomínkovalo a bude i teď, ale nevím, jestli to nové rozhodnutí ministerstva ovlivní,“ dodal Juránek.

Bez dálniční známky se Brňané dostanou stále aspoň za nákupy. Dálnice D2 zůstává bez poplatku až po třetí kilometr, tedy k nákupnímu centru Olympia v Modřicích. Definitivně se tak vyjasnili původně protichůdné informace ministerstva. „Do Olympie nebo Ikey bude podle našeho návrhu od ledna potřeba dálniční známka,“ uvedl osmnáctého listopadu pro deník Rovnost mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Zmatky nastaly i případě R52. Podle původních informací měla být zpoplatněna i část mezi Modřicemi a Rajhradem. „Stejně tak i tato rychlostí silnice bude v okolí Brna zdarma. Tedy až po Rajhrad,“ uvedl Dombrovský.