Plány krajských silničářů potvrdil šéf znojemské pobočky správy silnic Zdeněk Komůrka. „Je to tak. Důvodem je zlepšení dopravní situace v tomto místě. Projekt je nyní ve fázi územního rozhodnutí,“ potvrdil Komůrka s tím, že se jedná o dlouhodobý projekt.
Obyvatelé Hradiště přijímají informace o plánech stavby nové křižovatky s úsměvem a rozpaky.
„Je to blbost. Kdyby třeba v Mašovicích ještě fungoval lom, měl by tady kruháč význam. Takové množství aut, které by si rondel vyžadoval, tudy rozhodně nejezdí. Měli by ty peníze raději použít na opravu silnic v jiných místech, kde je to potřeba podstatně víc,“ myslí si jeden z místních obyvatel Karel Svoboda.
Dostavba komunikací
Podobně mluvil například i Milan Molík, který zmíněnou křižovatkou několikrát denně projíždí. „Když jsem tuto informaci slyšel poprvé, myslel jsem si, že si někdo dělá legraci. Peníze, které by silničáři použili na stavbu nové křižovatky bych raději viděl na dostavbu místních komunikací ke hřbitovu, za Dyjskou a podobně. Vím ale, že silničáři takto ty peníze použít nemohou. Pokud tedy je vše odsouhlaseno, musíme počítat s tím, že u nás rondel prostě postaví. Proč bychom tomu bránili,“ zhodnotil stav věcí Molík.
Slova místních lidí o bezvýznamnosti tohoto typu jinak velmi bezpečné křižovatky potvrzuje i policie. V prostoru současné křižovatky se totiž téměř nebourá. „Podle našich informací se na této křižovatce v posledních deseti letech stalo nejvýše deset nehod. Byly to kolize s minimálními následky,“ potvrdila znojemská policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová.
Zásadně proti stavbě rondelu se vyslovil vedoucí archeologického výzkumu na Hradišti Bohuslav Klíma. „O tomto projektu vím již několik měsíců a už jsem proti němu písemně protestoval. Jednal jsem o tom i s památkáři. Shodli jsme se, že by to byly jen vyhozené peníze,“ řekl Klíma.
Archeolog dodal, že se tento projekt kříží s jeho plány na vybudování expozice dějin Hradiště. „Plány na kruhový objezd totiž vůbec nepočítají s dalším zásahem do prostoru před vstupem do kláštera. Byl bych raději, kdyby architekti pojali úpravy tohoto prostoru nějak celkově i s využitím ploch na odstavné parkoviště pro osobní auta,“ dodal Klíma.
Archeologický průzkum
Se stavbou zásadně nesouhlasí ani památkáři. „K plánům na výstavbu kruhového objezdu jsme se již jednou z hlediska archeologické lokality negativně vyjadřovali. Nové dopravní řešení nezpochybňujeme. Chceme ale aby v místě byl proveden celoplošný archeologický průzkum. Myslím si, že uvedená lokalita je totiž natolik významná, že se kvůli ní stavba musí změnit a musí tuto významnou lokalitu respektovat,“ informoval znojemský památkář Jan Kozdas.
„Navíc v daném místě připravuje docent Klíma stálou expozici výzkumu místního velkomoravského hradiště a já si nedovedu představit, že v jejím předpolí bude točna, která v podstatě s příjezdem k expozici nepočítá. Silnice by tam neměla být jen jakýmsi koridorem rychlého průjezdu ale naopak příjezdu k turisticky důležitému místu,“ uvažoval památkář.
Jiný typ křižovatky by mohl významně změnit tvář části města, se kterou se s jako první setkávají lidé, kteří na Hradiště od Znojma přijíždí.
Prostor plánované křižovatky navíc sousedí s Národním parkem Podyjí. Ten se v minulosti vyjadřoval například k podobě autobusové zastávky, stojící na kraji křižovatky. Park nemá k plánovaným změnám výhrady. „Se stavbou kruhového objezdu jsme neměli problém. Nyní ještě čekáme na přepracovaný projekt, který řeší také ozelenění tohoto místa, ale také navazující silnice na Mašovice. Aktualizovaná dokumentace by tedy měla řešit naše připomínky ohledně zeleně,“ podotkl ředitel správy parku Tomáš Rothröckl.