Slunečné a teplé počasí, které v posledních dnech převzalo vládu nad končící zimou, má vliv na posunutí začátku plavební sezony na vranovské přehradě. Lodní doprava Vranov se svou výletní lodí Viktorie poprvé vyplula tento víkend.

„Zahájení sezony předcházel servis motorů, zbrusu nové nátěry a kontrola všech mol. Když bude zájem, chtěli bychom plavby pořádat každý víkend,“ přál si provozovatel lodní dopravy Dalibor Dufek.

Lidé mohou využít hodinové i dvouhodinové vyhlídkové plavby. „Vše záleží na tom, kolik se sejde lidí. Informace o vyhlídkových plavbách si mohou zájemci přečíst na našich internetových stránkách,“ uvedl.

Dodal, že letošní ceník zůstává stejný jako vloni. „To znamená, že za dvouhodinovou plavbu zaplatí dospělý člověk sto šedesát korun, za hodinu o šedesát korun méně,“ přiblížil Dufek.

V létě se návštěvníci mohou těšit i na oblíbené plavby s ochutnávkou vín. „Je o ně velký zájem. Proto je potřeba si vstupenky rezervovat dopředu,“ popsal provozovatel.

Kromě zavedené plavební společnosti chce na vranovské přehradě provozovat lodní dopravu i podnikatel Martin Balík. Jeho šestadvacetimetrová loď z Maďarska ale stojí už osmý měsíc na parkovišti v Lesné. „Ještě nemáme stanovený termín převozu. Nemůžu nic říct ani k jejímu provozu, vše je zatím předčasné. Je to jen jedna z našich lodí a je teprve začátek dubna. Převoz plánujeme, ale zatím nevíme přesné datum,“ popsal majitel hydrobusu Balík.

Své další plány s lodí odmítl upřesnit. Zlobil se ale, že všechna média ho stále obtěžují a nenechají ho v klidu pracovat. V Lesné, kde loď stojí od konce srpna, provedl majitel během zimy některé opravy.

Podle Povodí Moravy ale v tuto chvíli Balík stále nemá všechna potřebná povolení. „Provozovatel od nás dostal povolení ke spuštění lodi přes naše pozemky, které však platilo do konce března. Nyní musí požádat o prodloužení povolení. Jelikož je přehrada zásobárnou pitné vody, musí doložit i materiály, jak bude nakládat s odpadními vodami,“ uvedla mluvčí Povodí Moravy Veronika Hrdá.

Zdravou konkurenci vítá dosud jediný provozovatel lodní přepravy. „Ale ne na Vranově a v tomhle odvětví. Všechno zde totiž funguje bez dotací. To, co jsme schopni investovat, musíme také vydělat. Takže to může znamenat, že konkurence bude mít vliv na náš další rozvoj,“ komentoval Dufek.

Plavební společnost za dobu fungování vybudovala nová mola a příslušenství za více než dva miliony korun. „Rozhodně konkurenci nedovolíme přistávat u našich mostků. Musí si své zázemí vybudovat sami. Ale neumím si představit, že provozovatel letos vše stihne,“ sdělil Dufek.

Podle něj je hydrobus maďarka pěkná loď. „Ale musela by být spravená a zrekonstruovaná. Tahle je již za zenitem a není v dobrém stavu,“ řekl spolumajitel Lodní dopravy Vranov.

Její lodě budou přehradu brázdit pátým rokem. „Valentina slouží jako linková loď a zajišťuje přepravu mezi Bítovem a hrází. Pět let je, včetně motoru, po kompletní rekonstrukci. Vyhlídková Viktorie je tři roky stará loď,“ dodal Dufek.