Suchý dok na opravu lodí, letištní runway nebo tankodrom. Že na Znojemsku taková místa nejdou najít? Úředně tak sice nejsou evidována, ale v regionu se dají najít. Na jinak běžných místech je občas možné potkat „zaparkované“ dopravní prostředky, které tu působí často velmi bizarně.

Třeba parkoviště pro auta v Lesné už přes tři týdny využívá jako suchý dok pro svůj hydrobus Martin Balík. Ten na konci srpna převezl loď na Znojemsko, aniž by měl dopředu zajištěná veškerá povolení od Státní plavební správy a Povodí Moravy. Policie proto jeho konvoj zastavila v Lesné a až na vranovskou přehradu, kam chtěl původně dojet, ho nepustila.

„Je už mimo letní sezonu, takže nám tu loď až tak nevadí. Lepší by sice bylo, kdyby tady nestála, ale co se dá dělat. Majitel už na ní přímo u nás dělá opravy, lidé si ji spíše fotografují. Uvidíme, jak tady nakonec bude dlouho. S majitelem jsme zatím o nějaké kompenzaci za zábor prostranství nejednali,“ řekl starosta Lesné Antonín Kubiš.

Kvůli zcela jinému účelu převezli už v roce 1998 do bývalého hraničního pásma Hatě majitelé zdejšího obchodního a zábavního centra Excalibur City starý Iljušin. Ten od prosince roku 1974 létal pro Státní letecký útvar Ministerstva vnitra ČSSR a byl určen pro přepravu vládních činitelů. Ve službách socialistické vlády byl do srpna 1981. Novým vlastníkem se pak staly Československé aerolinie, od roku 1993 létal pro společnosti Espe Air a Georgia Air. Po jejím krachu byl stroj odstaven v Ostravě.

„Profesor Ernst Fuchs vymalováním letadla stvořil jedno z uměleckých děl fantastického realismu staré Vídeňské školy umění. Na palubě letadla Iljušin UK- 62 jsou připravena jídla pěti kontinentů. Můžete zde také navštívit Cuba-bar s širokou nabídkou míchaných nápojů,“ lákají k mezikontinentálnímu gastronomickému letu webové stránky Jet Restaurantu.

Restaurace v letadle se jako nápad líbí i známému leteckému modeláři a majiteli letiště Model City Jiřímu Písaříčkovi. „Já bych ho ale tak nepatlal barvami,“ usmívá se Písaříček.

Tomu zase jako atrakce na jeho letišti posloužila vojenská stíhačka a vrtulník. „Letadla člověk v běžném životě takhle zblízka nespatří. Snažíme se před samotným letištěm postupně vybudovat takové malé muzeum. Zatím máme MIG 21, který sloužil ještě v devadesátých letech, a vrtulník CMI 24, který ještě dnes armáda využívá,“ tvrdí modelář.

Převoz obou strojů byl náročný. „Stíhačka byla nejdříve celá rozebraná, převezli jsme ji na kamionu. Vrtulník se převezl celý, kromě rotoru. Ten se totiž rozebrat nedal. Teď si je mohou lidé zblízka prohlédnout, nebo si do nich i sednout,“ dodal.

DANIEL SMOLA
SYLVA PAVLAČKOVÁ