Jisté je jedno, podobné přechody nikde v tuzemsku nenajdete. „Jde o velmi atypické řešení. Autor se zřejmě snažil vyřešit problém jak bezpečnosti chodců, tak i plynulosti dopravy. Na první pohled to hodnotím pozitivně,“ řekl Pavel Tučka z divize bezpečnosti dopravního inženýrství brněnského Centra dopravního výzkumu.

Znojmáci už tak přívětiví nejsou. „Podle mně je hloupost, že semafory jsou jenom ze stran do kruhového objezdu. Protože ve chvíli, kdy jedu na zelenou, ale zároveň jsem na vedlejší, tak bude docházet ke zmatkům. Ti, co pojedou na zelenou, si mohou myslet, že mají přednost nejen před chodci, ale i před auty na kruhovém objezdu,“ myslí si třeba dispečer jedné ze znojemských dopravních firem Drahoslav Brázda.

„Řešení navrhl dopravní inženýr policie. Na základě jeho návrhu jsme problém konzultovali s krajským odborem dopravy,“ vysvětil místostarosta Znojma Jan Blažíček.

„Abychom zjistili, zda bude projekt funkční, prováděla zde dopravní police měření. Policisté jen usměrňovali chodce. Zjistili jsme, že kolony, které vznikaly už u lázní, ovlivnili policisté regulováním chodců během pěti minut tak, že se ve špičce tvořily kolony teprve nedaleko odtud, u Coufalovy ulice,“ dodal místostarosta.

Především Havlíčkova ulice je proslulá svými ranními dopravními zácpami. Ty se, mimo jiné, tvoří proto, že se přes přechody u kruhového objezdu trousí lidé po jednom či dvou. To má nyní přestat.

Právě semafor v jednom směru má pustit přes nejkritičtější část silnice vždy celou skupinu lidí najednou. Ve zbývajícím čase budou mít přednost auta, která by tak měla projíždět plynuleji.

„Druhá strana, tedy výjezd z křižovatky, je volný proto, aby auta mohla volně opouštět objezd a neblokovala jej,“ přiblížil Blažíček.

Odborná firma bude nyní dolaďovat provoz semaforů. Ty by navíc měly být zapnuty jen v dopolední a odpolední dopravní špičce.

„S podobným řešením jsem se zatím nesetkal a vůbec nevím, co si od toho mám slibovat. Jsem zvědavý, jaké změny toto řešení přinese. Rozhodně to budu pozorovat,“ řekl Zdeněk Komůrka ze znojemské Správy a údržby silnic. Zdůraznil, že jde o jeho soukromý názor.


DALIBOR KRUTIŠ, DANIEL SMOLA