Chtějí tak předejít tomu, aby stát nejprve železnici vymazal z map a posléze fyzicky vytrhal. O konkrétní budoucnosti trati a jejím možném využití rozhodnou až další jednání.„Zastupitelstvo rozhodlo, že napíšeme ministru dopravy a požádáme o bezúplatný převod trati do Hrušovan do majetku obce. Aby nám mezitím trať úplně nezrušili, objednáme také na příští rok opět příležitostnou jízdu dvou párů vlaků u příležitosti tradičních hevlínských krojovaných hodů," sdělil starosta Hevlína Jiří Dohnal.

Obecní zastupitelstvo již o budoucnosti dráhy jednalo několikrát, zastupitelé ale byli většinou k možnému převzetí trati zdrženliví.

„Tentokrát jsme si pozvali člověka, který se oživováním tratí zabývá, a ten nám vysvětlil, že žádostí se především bráníme tomu, abychom později nelitovali zničení trati. O jejím definitivním převzetí budeme ještě jednat a případně rozhodovat," dodal starosta. Obec zatím do svého majetku převzala památkově chráněnou budovu nádraží.

Martin Kouřil, předseda Spolku pro veřejnou dopravu Jihozápadní Moravy rozhodnutí zastupitelů uvítal.

„Je dobře, že Hevlínští o trať stojí a ve svém úsilí mimochodem nejsou sami. Vedle například Jemnice, která se už dlouho snaží získat trať do Moravských Budějovic, je tu třeba i Děčín usilující o zachování a získání takzvané Kozí dráhy z Děčína do Telnice. Právě v Děčíně se ostatně brzy uskuteční konference zástupců obcí, které o převody tratí usilují," uvedl Kouřil.

Státní správci železnic, kteří mohou navrhnout prodej, převod nebo likvidaci lokální trati, se k její budoucnosti staví zdrženlivě.

„Trať je nyní bez pravidelné objednávky osobní dopravy, je v provozuschopném stavu a udržovaná. O dalším osudu trati se bude rozhodovat v okamžiku, kdy bude jasné, že tento stav, tedy absence objednávky osobní dopravy, je konečný," uvedl nedávno Marek Illiaš z generálního ředitelství Správy železniční dopravní cesty.

Podle Kouřila bude důležité zejména to, jaká pravidla stát stanoví pro trati, kterých se rozhodne zbavit. „Jde o to, aby takové úseky pokud možno zůstávaly ve veřejné sféře a pokud je stát už nechce, aby je snáz mohly získat obce. Dosud platná pravidla na prvním místě počítají s přímým prodejem. Když se ale, například u jemnnické trati, pohybujeme u odhadních cen nad sto milionů korun, je zřejmé, že za takových podmínek města či obce potřebné peníze nikdy mít nebudou. Zdá se ovšem, že poslední kroky vlády v této věci míří dobrým směrem," uvedl předseda s tím, že pro obce bude důležité i to, aby měly adekvátní přístup k dotacím na údržbu tratí.

Nynější lokálka z Hrušovan do Hevlína byla původně součástí Severozápadní dráhy z Vídně do Berlína. První vlaky na ni vyjely před sto padesáti lety. O spojení do Rakouska trať přišla nejprve na konci druhé světové války a poté znovu, a prozatím trvale, s nástupem komunistického režimu a vztyčení železné opony. Četné iniciativy k obnovení úseku trati mezi Hevlínem a hranicí dosud nepřinesly hmatatelný výsledek.