Dělníci budou nyní most ještě spouštět asi o metr níž na kamenné pilíře. S odstraněním staré konstrukce začali dělníci vloni v říjnu, kompletně ji rozebrali těsně před koncem roku.

Dvě stě dvacet metrů dlouhý nový most spojí železnicí, po dokončení rekonstrukce celé trasy, Znojmo se Šatovem a Rakouskem. Oprava celé tratě má být hotová na podzim letošního roku.

Původní šatovský most postavila na sklonku šedesátých let devatenáctého století společnost Severozápadní dráhy na nově budované trati spojující Vídeň s Jihlavou a Mladou Boleslaví. „Rozevírající se údolí řeky Dyje mezi Kraví horou a Znojmem se stalo pro projektanty nové dráhy velkou výzvou. Výsledkem bylo přemostění v podobě železné mřížové nýtované konstrukce, ukotvené ve dvou krajních pilířích v náspech na svazích údolí a podepřené třemi impozantními kamennými sloupy ze dna údolí. Stavební kámen byl získán v kamenolomu ve Vlčí rokli za Hradištěm. První vlak s cestujícími přejel po 220 metrů dlouhém a 48 metrů vysokém mostě prvního listopadu 1871. Ve své době představoval viadukt naprostou senzaci. Cestujícím přijíždějícím po mostu od Vídně se naskytl úžasný pohled na staré Znojmo. V období 1871–1914 zažil most a celá Severozápadní dráha éru největšího rozmachu. Denně tudy projelo zhruba čtyřicet vlakových souprav, mezi nimiž byly i rychlíkové spoje z Vídně do Berlína a zpět,“ uvedl znojemský historik Jiří Kacetl.

Od roku 1992 vlaky jezdily po montovaném provizoriu. Protože konstrukce přešla do majetku soukromé společnosti, dráhy za ni dokonce několik let platily nájem. Vlaky po ní mohly jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí.

Na novém mostě mohou po zahájení provozu koncem letošního roku jezdit vlaky až osmdesátkou. Oprava a elektrifikace celé desetikilometrové trati, výměna mostu a generální oprava znojemského nádraží bude stát jednu miliardu a dvě stě třicet milionů korun.