„Odvolali jsem se proto, že řešení navrhované ředitelstvím silnic a dálnic je nehospodárné a přehnané. Podle odborníků, které jsme oslovili, by stačilo u Suchohrdel udělat zcela obyčejnou křižovatku. Obrovská mimoúrovňová křižovatka je nesmyslně naddimenzovaná a bude zbytečně drahá," uvedla Lenka Poláková, předsedkyně sdružení Obchvat.

Ve svém odvolání, jež je prakticky totožné se všemi deseti dalšími, které úřad dostal, uvádí na jednatřiceti stranách textu pětašedesát námitek. Ty jednak shrnují dlouhodobou spletitou kritiku založenou na tvrzení, že obchvat neodpovídá územnímu plánu a dalším nadřazeným závazným dokumentům, jednak obsahují výtky k nedostatkům, které Poláková vidí v územním rozhodnutí znojemského stavebního úřadu.

K odvolání se tentokrát připojilo i šest sdružení z Brna a Břeclavska. Poláková tvrdí, že jde o vzájemnou výpomoc. U Znojma se totiž podle aktivistů zřejmě bojuje i za Mikulov.

„Jsou to sdružení, která vznikla kvůli navrhované silnici R53 z Brna na Vídeň přes Mikulov. Je přitom zřejmé, že pořád platí, že nejrychlejší spojení s Rakouskem je na trase z Prahy na Jihlavu a přes Znojmo. K tomu je ovšem potřeba skutečný obchvat města a ne vnitroměstská silnice, které ředitelství silnic říká obchvat. Společně nám tedy jde o to, aby se silnice v České republice stavěly správně a pořádně," vysvětlovala důvody spojenectví Poláková.

Sdružení ve svých podáních opakují pětašedesát bodů z odvolání Polákové a připomínají sto šest dalších, které předložily v jiném řízení dříve. Úřady se s nimi podle zástupců sdružení důsledně nevypořádaly, proto mají nyní podle aktivistů náležitě odpovědět na sto šestašedesát výhrad a připomínek.

K naštvání

Představitele Znojma počínání kritiků pobouřilo. „Už to ani není úsměvné, ale spíše k naštvání. Celou věc vnímáme jako účelové podání ze strany paní Polákové a jejích přátel, které celou věc jen natahuje jako šle u kalhot," sdělil místostarosta Znojma Jan Grois.

Ten předpokládá další kolo ping-pongu po úřednických stolech. „Pokud stavební úřad připomínky zamítne, odvolají se sdružení a paní Poláková na kraj a tak to bude pokračovat s tím, že se vše zdrží o další dva nebo tři roky," zlobil se Grois.

Místostarosta očekává, že ředitelství silnic bude pokračovat ve stavebních pracích, alespoň tam, kde má platné stavební povolení.

Podle místostarosty vše záleží na ředitelství silnic a dálnic. „My můžeme jen apelovat a jednat, což samozřejmě jednáme," dodal Grois.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové není podobná taktika kritiků ojedinělá. „S tím, že se do různých řízení hlásí s připomínkami a odvoláními i sdružení, která působí někde jinde, se setkáváme docela často," uvedla mluvčí.

Na samotné stavbě nyní ředitelství organizuje předběžné práce. „Hotová je demolice chatek na vykoupených pozemcích. Do června má skončit i archeologický průzkum. Ke stavbě je nyní zcela připraven jeden úsek druhé stavby, kde máme všechna povolení. U druhého úseku čekáme na právní moc povolení, vydaných krajem, a potvrzení ministerstva dopravy," vypočítala Ledvinová.

Druhá stavba navazuje na již hotový dílčí úsek nad novou nemocnicí a vede kolem Přímětic ke kasárenské křižovatce. U chybějící části první stavby, která vyústí právě u chystané křižovatky pod Suchohrdly, chybí vykoupit jeden dvousetmetrový pozemek. „V dubnu bylo vydáno územní rozhodnutí, které bylo právě napadeno odvoláním," dodala mluvčí.

Trpělivost dochází prvnímu muži Kuchařovic Lubomíru Mlejnkovi. Suchohrdly a Kuchařovicemi totiž denně projíždí proudy aut, včetně nákladních, která se touto cestou vyhýbají průjezdu Znojmem. „Myslel jsem, že se už situace uklidní a paní Poláková se smíří s tím, že v předchozích řízeních se svými argumenty naprosto neuspěla. Zjevně je to ale jinak. Z celé věci už stává osobní problém paní Polákové," povzdechl si starosta.

Trvalé připomínky na nadměrný provoz a s tím spojený hluk podle starosty nenachází odezvu. „Je tedy možné, že nakonec dojde i na nějakou blokádu či podobný protest," dodal.