Rok po definitivním přerušení práce na silničním obchvatu Znojma není vůbec jisté, kdy se dělníci na staveniště vrátí. Podobně nejasná je situace kolem obchvatu Lechovic. Ministerstvo dopravy připustilo, že na silniční stavby bude mít napřesrok méně peněz, než požadovalo. Které projekty škrtne, budou ministerští úředníci se zástupci ředitelství silnic dojednávat na podzim.

Stát bude mít v příštím roce na dopravní stavby méně peněz. „Od ministerstva financí máme dvanáct miliard, to je méně než jsme požadovali. Budeme jednat s experty ředitelství, na které stavby nám tyhle peníze budou stačit. Výsledky nelze předjímat. Velmi obecně lze říci, že bychom chtěli snižovat vysoký počet rozestavěných staveb,“ řekl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Další pozastavení výstavby obchvatu nevylučuje ani šéf brněnského Ředitelství silnic a dálnic Pavel Kremitovský. „Co se týká situace kolem obchvatu Znojma, zřetelně se projevuje nedostatek peněz, které by do regionu měly proudit ze státního rozpočtu. Samozřejmě to má dopad na financování našich projektů. Čekáme na rozhodnutí ministerstva dopravy, jak rozdělí peníze a zda je bude možné čerpat na obchvat okolo Znojma. V současné době to bohužel nevypadá moc nadějně,“ uvedl Kremitovský.

„Že bychom ale stavbu přerušili, nebo pozastavili, není podle mě reálné. Část obchvatu je již rozestavěná a není možné, aby silnice vedla odnikud nikam. Obchvat Znojma je pro mě v jihomoravském regionu druhým nejdůležitějším projektem,“ dodal.

Svou věcí jsou si momentálně nejjistější odpůrci trasy znojemského obchvatu. V těchto dnech se obrátili na členy obou komor českého parlamentu a vyzvali je, aby odmítli novelu zákona, jež by usnadnila vyvlastňování pozemků. Znojemský obchvat dávají zákonodárcům jako názorný příklad. „Část silnice, která vede odnikud nikam, byla postavena účelově a bez ohledu na to, že nebyly vykoupeny všechny pozemky,“ uvedli v dopise zástupci sdružení Obchvat.

„Nebýt současné právní úpravy, zbyly by vlastníkům oči pro pláč. Soud jistě prokáže nedodržení zákona a ti, jichž se stavba před nezákonným posunutím o pětatřicet metrů neměla dotknout vůbec nebo jen minimálně, budou moci dál užívat svůj majetek,“ napsali členové sdružení.

Případnou novelu, která by vyvlastnění pozemků na trase veřejně prospěšných staveb zjednodušila, hodlají napadnout ústavní stížností.
„Na první stavbě znojemského obchvatu jsou čtyři případy vyvlastnění. Běží jedno vyvlastňovací řízení, tři případy čekají na soudní rozhodnutí a výsledek ústavní stížnosti. Na druhé stavbě projednává soud dva případy s nadějí na smír, u dalšího vlastníka pokračují jednání s cílem nalézt smírnou dohodu,“ vypočítal zbývající spory kolem parcel na trase znojemského obchvatu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Roman Kluzák.

MARTIN MOŠTĚK
JAN CHARVÁT