Ti na začátku letošního roku docílili zrušení územního rozhodnutí pro dostavbu 752 metrů silnice, která by již postavenou část obchvatu propojila se zbytkem dopravní sítě. Ředitelství už ale zahájilo povolovací proces v novém modelu, pomůže jim letos schválená novela liniového zákona.

Úředníci nyní pracují na projektové dokumentaci pro takzvané společné povolení. To spojuje územní rozhodnutí a stavební povolení do jednoho balíčku. „O společné povolení dříve žádat nešlo. Umožnila to novela liniového zákona a výrazně to ušetří čas," vysvětlila mluvčí silničářů Lucie Trubelíková.

Případné odvolání, kterými doposud odpůrci dostavbu obchvatu blokovali, se tak projedná v jednom řízení a nikoliv zvlášť u územního rozhodnutí a následného stavebního povolení.

Zvýšený zájem o přezutí kol na zimní pneumatiky zaznamenali v pneuservisech napříč regionem i celou republikou. Ilustrační snímky.
Přezouvání pneumatik na Znojemsku. Někde si zákazník na výměnu počká i dva týdny

Připravovaná projektová dokumentace zahrnuje některé výtky spolků, nemění se ale trasa obchvatu, kterou podle ředitelství nelze řešit jinak, než jak je stanoveno v územním plánu.

„Aktuálně dokumentaci dokončujeme a v první polovině příštího roku bychom chtěli podat žádost o společné povolení. Zahájení stavby předpokládáme v přespříštím roce a její dokončení o dva roky později," popsala mluvčí Trubelíková. Zapracované připomínky odpůrců stavby se týkají například ověření dopadu hlukové zátěže z obchvatu na více lokalitách.

Zdroj: Deník/Ilona Pergrová

O podobě zbývajících úseků znojemského obchvatu se odpůrci přou s úředníky už patnáct let. Trasa se nelíbí hlavně znojemskému Spolku Obchvat. Jeho členové poslali na kraj jedenáct námitek k již dříve vydanému územnímu rozhodnutí. Právě to poté krajský úřad Jihomoravského kraje zrušil.

Rozsáhlost námitek potvrdila už dříve Deníku také mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. „Obsahují 668 stran psaného textu. Odvolání jednotlivých lidí jsou většinou velmi podobná, stále se opakující a některá úplně stejná, pouze podepsaná jinou osobou," uvedla Trubelíková.

Čím spolek argumentuje?

Spolek dlouhodobě požaduje, aby obchvat vedl podél levé strany železnice. „Silničáři to chtějí vést skrz město, a to je nesmysl. Takový nápad vznikl v sedmdesátých letech a od té doby se Znojmo rozrostlo," upozornila předsedkyně spolku Lenka Poláková.

Spolkem navrhovanou trasu ale už před rokem a půl úředníci brněnského Ředitelství silnic a dálnic zavrhli. Začít s novým projektem podle návrhu spolku by znamenalo nejen další náklady včetně výkupu nových pozemků ale i pomyslné spláchnutí do kanálu dosud vynaložených peněz. A další roky navíc.

Vývoj stavby obchvatu Znojma lze sledovat TADY

Aktivistům dále vadí, že je podle jejich názoru výstavba dotčených bezmála osm set metrů silnice, které propojí již zprovozněnou část obchvatu na severu města se Suchohrdelskou ulicí, příliš drahá. „Plánuje se přechod přes železnici, jejíž podobu ještě neznají ani sami železničáři. A plánovaná mimoúrovňová křižovatka v kopci je otřesná. Navazující etapa navíc v Dobšicích bude obtěžovat místní obyvatele," vyjmenovala Poláková.

Současné vedení města dostavbu obchvatu vítá. „Osobně zůstávám nohama na zemi, byť bych si to moc přála. Dopravní zátěž Znojma je neúnosná," reagovala na plány Ředitelství silnic a dálnic znojemská starostka Ivana Solařová.

Horní vrstvu vozovky již stáhli pracovníci odborné firmy od znojemského divadla až k Autodružstvu. Řidiči musí počítat se zdržením.
Opravy Vídeňské ve Znojmě, den první. Podívejte se, jak práce začaly

Stavba projednávané bezmála osm set metrů dlouhé části je součástí souboru čtyř staveb silničního obchvatu Znojma. Zatím je v provozu téměř tři a půl kilometrů dlouhý začátek budoucí silnice odklánějící dopravu z centra města.

U ostatních dílčích staveb pokračuje projektová příprava s výhledem zadání dokumentace EIA. Po dokončení bude obchvat sloužit především k odklonu tranzitní dopravy mimo město Znojmo, což bude mít podle silničářů vliv na bezpečnost silničního provozu a zlepšení životního prostředí v celém městě.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Opravy Vídeňské ve Znojmě, den první. Podívejte se, jak práce začaly

Zdroj: Deník/Ilona Pergrová