Úředníky posuzující vliv na životní prostředí, vládní komisi pro výběr stavebních dodavatelů i soud nyní zaměstnávají tři různé části znojemského obchvatu. Pro důležitý úsek mezi kasárenskou a únanovskou křižovatkou už zmíněná komise vybírá dodavatele, pro budoucí čtvrtou stavbu u Dobšic začala v těchto dnech první z řady úředních procedur, posuzování vlivu na životní prostředí.

Chystaný úsek má navázat na prozatím nedokončenou část první stavby obchvatu a propojit jej k silnic na Brno za Dobšicemi. Dokumentaci již studují zástupci spolku Obchvat, sdružujícího kritiky nynější trasy obchvatu. „Ačkoliv je to stavba, která se týká přímo i mě, těžko k ní nyní něco říkat. Vede sice přes zahrady, ale nejrovnějším směrem. Řízení budeme sledovat, projednáme náš postoj mezi členy spolku a k výsledku posuzování vlivu na životní prostředí se pak případně vyjádříme," řekla předsedkyně spolku Lenka Poláková.

Dokumentaci už si podle svých slov podrobně prostudoval i starosta Dobšic Jaroslav Jenšovský. „Chystaná stavba na jednu stranu mírně zkomplikuje napojení na Brno, na druhé straně od ní očekáváme zklidnění dopravy v samotných Dobšicích. Nyní totiž před obec jezdí řada kamionů, které si tudy zkracují cestu, když nechtějí jezdit po Družstevní ulici," uvedl Jenšovský s tím, že plánovaný úsek obchvatu má pomoci vyřešit i některé problémy s dopravní bezpečností v obci.

Vyjádření obce k záměru ještě projedná dobšické zastupitelstvo. „Pokud jde o dopady na životní prostředí, žádný negativní vliv nevidím," dodal starosta.

Mezitím státní úředníci vybírají firmu, která postaví významnou část obchvatu, takzvanou druhou stavbu, v úseku do kasárenské křižovatky ke křižovatce Sever nad znojemskou Novou Nemocnici. „Výběr má nyní ve své režii vládní hodnotící komise. Naposledy zasedla koncem dubna, znovu se sejde dvanáctého května," sdělil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Budoucnost obchvatu však v současné době závisí také na rozhodnutích soudu. Krajský soud totiž před časem z územního plánu města škrtl trasu obchvatu, protože neexistuje územní plán kraje pojednávající silnice nadregionálního významu. „Zrušení trasy obchvatu v územním plánu znemožňuje pokračování povolování dalších dílčích staveb obchvatu," poukázal starosta Znojma Vlastimil Gabrhel s tím, že město proto podalo kasační stížnost.