Firmu chtějí státní úředníci vybrat brzy. „Během několika týdnů zasedne vládní komise, která dodavatele vybere. Děláme vše proto, abychom poté dokázali předat staveniště prakticky obratem, musíme ale mít na paměti, že se po výběru dodavatele někdo z neúspěšných zájemců obrátí na antimonopolní úřad," nastínil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa s tím, že v ideálním případě by se dělníci mohli dát do práce v polovině roku.

O tom má své pochybnosti šéfka sdružení Obchvat Lenka Poláková. „Právě tato část obchvatu patří mezi stavby, které nemají posouzení vlivu na životní prostředí podle platných evropských norem. Nové posouzení Unie nařídila už před šesti lety. Na aktuální stav jsem se dotázala přímo orgánů Unie, na odpověď čekám," řekla Poláková.

Podle ministra dopravy Daniela Ťoka znojemský obchvat problém se zastaralým posouzením vlivu na životní prostředí má, ale jinde. „Týká se to jižní části s napojením na silnici na Hatě. Tam zřejmě budeme muset proceduru opakovat. U ostatních staveb tento problém nemáme," sdělil Ťok. Ministr v pondělí zejména o obchvatu jednal s představiteli Znojma.

Mluvili mimo jiné o tom, jak reagovat na soudní rozhodnutí, které z územního plánu města škrtlo trasu obchvatu kvůli neplatnému nadřazenému krajskému dokumentu. „Zvažujeme podání kasační stížnosti. K tomu ovšem potřebujeme odůvodnění rozhodnutí soudu. To ještě k dispozici není," uvedl starosta Znojma Vlastimil Gabrhel. Podle ministra jsou dvě možnosti dalšího vývoje. „Buď budou do poloviny roku hotové krajské zásady, nebo zvážíme odvolání, podle toho, co bude efektivnější. Celá situace je ovšem zvláštní a nestandardní," podotkl ministr.

Odmítl požadavek kritiků nynější trasy obchvatu na přípravu velkorysejšího okruhu dál od města. „Neměli bychom být průkopníky slepých uliček. Neexistuje lepší varianta než dokončit rozpracovaný obchvat," argumentoval Ťok.

S tím nesouhlasila předsedkyně Poláková. „Velký obchvat by situaci řešil mnohem lépe. Kdyby se pan ministr podíval na náš návrh, mluvil by jinak. Podle odborníků naopak nynější trasa obsahuje kolizní místa, která dopravu zpomalí a zkomplikují. Navíc zvýší zátěž kamionovou dopravou," oponovala Poláková.