Jeden buldozer stavbu nedělá, ale na trase věčně zablokovaného znojemského obchvatu naznačí důležitý posun v papírové vojně mezi úředníky a odpůrci obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic hodlá ještě během října zbořit chatky na vykoupených zahrádkách po trase obou staveb. Státní správci a stavitelé silnic již také mají na stole pravomocné povolení na první úsek druhé stavby obchvatu. Tento týden hodlají také požádat o územní rozhodnutí pro klíčový zbývající úsek první stavby.

„V současné době máme povolení pro první i druhou etapu druhé stavby. U první části, jedná se o most, máme již všechna povolení pravomocná, u druhé čekáme na výsledek odvolání,“ uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

Jako druhou stavbu obchvatu úředníci označují úsek od nynější silnice na Únanov nad znojemskou novou nemocnicí k Příměticím a dál k silnici I/38 na Moravské Budějovice a Jihlavu.

Klíčový pro budoucnost stavby je zřejmě posun na zbývajícím úseku první stavby. „Tento týden požádáme o územní rozhodnutí na dosud nepostavený úsek první stavby. V této etapě nám chybí jediný pozemek. Jeho prodej máme slíbený po pravomocném územním rozhodnutí,“ dodala mluvčí.

Než úředníci získají všechny papíry, chtějí během podzimu odstranit zahradní chatky na vykoupených pozemcích. „S demolicemi začneme ještě během října, aby si lidé oddechli od neoprávněného užívání chatek třetími osobami, “ podotkla mluvčí.

Částečnou ochotu zmírnit dlouhodobý odpor proti rozestavěné trase naznačila předsedkyně sdružení Obchvat Lenka Poláková. „Dvě žaloby proti první části druhé stavby jsme stáhli, nebyly úplně kvalitní. Proti druhé části jsme se ale odvolali a věřím, že máme silné argumenty,“ uvedla Poláková. Naznačila, že svou kritiku soustředí zejména na složité souvislosti dokumentů územního plánování a povolování staveb. „Jde například o náležité zařazení stavěné silnice. Ano, město ji potřebuje, ale žádný obchvat to přece není, nemohou ji proto označovat jako I/38. Silnici takové kategorie by totiž v současně době úřady ani neměly povolit, protože nemá oporu ve vyšších územních plánech. Ty buď neexistují, nebo nejsou platné,“ argumentovala Poláková.

Starosta Kuchařovic, který dlouhodobě poukazuje na nepřijatelnou zátěž průtahu obcí zejména nákladní dopravou, považuje postup odpůrců za ústupové boje. „Velké argumenty jim byly vyraženy z ruky, a tak hledají kde co. Postup úředních řízení vítám, protože je to alespoň nějaký vývoj žádoucím směrem. Netrpělivě ovšem čekám, až stavaři konečně kopnou do země, protože teprve pak budeme vidět o kus dál,“ upozornil starosta Mlejnek.

K možnému datu zahájení další stavby se ředitelství silnici zatím nehodlá blíže vyjadřovat. „Termín budeme znát, až skončí opakované odvolávání občanského sdružení Obchvat,“ přehrála mluvčí Ledvinová odpovědnost na kritiky stavby.