Uvnitř motoru, pětasedmdesát metrů nad zemí, pracují technici na opravě závady. V tom začíná hořet. Cesta zpět je uzavřena. Skok dolů by téměř jistě znamenal smrt. Nezbývá tedy, než volat záchranáře.

A ti se blíží. Záchranářský policejní vrtulník Bell 412, s deseti speciálně vycvičenými hasiči na palubě, hlomozí v těsné blízkosti vysokánské věže. Muži se oblékají do horolezecké výstroje, chystají si sedáky, karabiny a lana.

Dnes jsou naštěstí v klidu. Uvězněný technik v motoru vrtule je pouze simulací události, která může nastat. A k obdobně rizikové situaci je mohou volat i do jiných, těžko přístupných míst.

Vrtulník mezitím vzlétá, v krátkém oblouku vystoupá až nad motor větrné elektrárny a tam jakoby znehybní. Jen listy rotoru a burácivý zvuk oznamují, že stroj pracuje.

Z jeho otevřených dveří se na laně spouští první ze záchranářů. Z bílé plošiny na vrcholu větrné elektrárny mu mává figurant a posléze mu pomáhá, aby dosedl v jeho blízkosti. Připoutání obou mužů k sobě je dílem okamžiku, krátký pokyn obsluze jeřábu ve vrtulníku, a záchranná akce se pomalu chýlí k úspěšnému konci.

Dvojice mužů bezpečně mizí v útrobách vrtulníku a ten s nimi o pár vteřin později dosedá v blízkosti elektrárny. Celá akce se během dopoledne zopakuje ještě několikrát. Vycvičeni musí být totiž všichni členové týmu.

„S provozovatelem elektráren jsme se dohodli, že tady záchranu osob vyzkoušíme. Před měsícem jsme tu už totiž nacvičovali i záchranu lidí jen s pomocí horolezecké výbavy, tedy bez vrtulníku,“ řekl velitel včerejšího cvičení Jiří Buček z Hasičského záchraného sboru Jihomoravského kraje.

V Brně mají hasiči třicet specialistů – lezců, další jsou ve Znojmě, Hodoníně a Blansku. Ti zasahují jak při neštěstích ve výškách, tak naopak v hloubkách. „Třeba v Moravském krasu,“ upřesnil hasič.

Vrtulník má přitom jednu velkou výhodu. „A to je rychlost. Jak při transportu na místo zásahu, tak při následné evakuaci raněných osob,“ doplnil Buček.

V Brně zatím sice vrtulník stabilně neparkuje, od příštího roku by to ale mělo být jinak. „V Brně – Tuřanech by měl být vrtulník připraven nepřetržitě,“ dodal hasič.

„Z vrtulí jsme ještě nikoho nesundávali, ale visení nad volným prostorem, ať už je to vodní hladina, nebo dráty vysokého napětí, děláme opakovaně už řadu let,“ zhodnotil pilot policejního záchranného vrtulníku Pavel Forst.

Vloni se stalo, že do jedné z břežanských eletráren uhodil blesk. „Bylo tady plno kouře, ale nic vážného se nestalo. Znovu jsme zapnuli všechny jističe a žádný problém nebyl,“ řekl správce elektráren Eduard Novotný.