V Kuchařovicích je v sobotu dopoledne nezvykle živo. Před jedním z rodinných domků vyhrávají harmonikáři v doprovodu bubeníka a kolem se hemží maškary, které poskakují do rytmu.

Nechybí Slaměný, indiánská rodina či smrtka. Parta asi třiceti masek se skvěle baví. Usměvavá hospodyně vybíhá z domu, obdivuje důmyslně sestrojenou konstrukci koně či zelené hrozny z balónků. Všem nabízí občerstvení. „Vezmu si, i když jsem před chvílí snídal. Den bude dlouhý," ozývá se z hloučku.

Muzikanti se činí, valčík střídá polku a lidé zvědavě vykukují z oken. Mezitím se postupně oddělují skupinky masek a zvoní na okolní domy. „Tydli, fidli, bumtarata, otevřete, kmotře ,vrata! Maškary k vám přišly, hej, začal masopustní rej," recituje Jitka Krulová převlečená za Slaměného.

Vysoký klobouk, oblečení ze slámy a hůlka v ruce a začerněný obličej patří k masopustu od nepaměti. „Inspirovala jsem se na internetu, abych věděla, jak má maska vypadat. Masopustní tradici u nás ve vsi držíme bez přerušení dlouhé roky. Aktivně se zapojuje asi třicet lidí," vypráví Krulová po cestě k dalšímu domu.

Hodiny letí a je potřeba svižně obejít celou vesnici. „Přijďte večer na zábavu, chodíte přece každý rok," lákají masky své známé a s gustem ochutnávají chleba s domácí paštikou.

Masopust je obdobím od Tří králů do Popeleční středy. Po něm následuje čtyřicetidenní půst, který trvá až do Velikonoc.

O masopustu si lidé v minulosti dopřáli do sytosti jídla a pití, ale také veselí a tance. K masopustu neodmyslitelně patří koblihy, trdelníky, speciální smažené pečivo balené v cukru zvané „boží milosti", zabijačkové speciality a alkohol.

Většina vesnic na Znojemsku zažila svůj masopust právě o uplynulém víkendu, Znojmem projdou maškary v úterý 28. února odpoledne.