Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Podívejte se, jak postupně mizí most přes Dyji

Znojmo (VIDEOKOLÁŽ, FOTOGALERIE) - Železniční most, spojující donedávna Znojmo s Šatovem přes řeku Dyji, je definitivně pryč z kamenných pilířů. Specializovaná firma chce poslední ocelová pole demontovat do konce tohoto roku.

25.11.2008
SDÍLEJ:

Železniční most je pryč z pilířůFoto: DENÍK/Archiv

„Pokud se rapidně nezhorší počasí, nebo se nevyskytne jiný problém, měli bychom to stihnout. Po Novém roce začneme nad údolí Dyje nasunovat most nový,“ uvedl stavbyvedoucí Antonín Směták.

Sedm set padesát tun těžký a dvě stě dvacet metrů dlouhý most posunovaly hydraulické válce tlakem sto pětapadesát atmosfér.

Takzvaný šatovský most postavila na sklonku šedesátých let devatenáctého století společnost Severozápadní dráhy na nově budované trati spojující Vídeň s Jihlavou a Mladou Boleslaví. „Rozevírající se údolí řeky Dyje mezi Kraví horou a Znojmem se stalo pro projektanty nové dráhy velkou výzvou. Výsledkem bylo přemostění v podobě železné mřížové nýtované konstrukce, ukotvené ve dvou krajních pilířích v náspech na svazích údolí a podepřené třemi impozantními kamennými sloupy ze dna údolí. Stavební kámen byl získán v kamenolomu ve Vlčí rokli za Hradištěm. První vlak s cestujícími přejel po 220 metrů dlouhém a 48 metrů vysokém mostě dne 1. listopadu 1871. Ve své době představoval viadukt naprostou senzaci. Cestujícím přijíždějícím po mostu od Vídně se naskytl úžasný pohled na staré Znojmo. V období 1871–1914 zažil most a celá Severozápadní dráha éru největšího rozmachu. Denně tudy projelo zhruba čtyřicet vlakových souprav, mezi nimiž byly i rychlíkové spoje z Vídně do Berlína a zpět,“ uvedl znojemský historik Jiří Kacetl.

Od roku 1992 vlaky jezdily po montovaném provizoriu. Protože konstrukce přešla do majetku soukromé společnosti, dráhy za ni dokonce několik let platily nájem. Vlaky po ní mohly jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Na novém mostě mohou po zahájení provozu koncem příštího roku vlaky jezdit osmdesátkou. Oprava elektrifikace celé desetikilometrové trati, výměna mostu a generální oprava znojemského nádraží bude celkově stát jednu miliardu a dvě stě třicet milionů korun. „Je to v současné době největší investice do modernizace regionálních železničních tratí,“ konstatoval Pavel Vachůt ze Správy železniční dopravní cesty.

Autor: Daniel Smola

25.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Žáci 1.B třídy ZŠ Prokopa Diviše ve Znojmě – Příměticích s paní učitelkou Evou Nachtneblovou.

NAŠI PRVŇÁCI: představujeme žáky ZŠ Prokopa Diviše ve Znojmě a ZŠ Konice

Ilustrační foto.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Skokanům na kandidátkách pomáhají tituly a profese lékaře. Vzbuzují důvěru

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Zakroužkováním až čtyř jmen mohou voliči své favority z nižších příček kandidátek poslat do poslanecké sněmovny. Některým v minulosti pomohli i o deset příček.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Jižní Morava – Jiří Mihola je lídr jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 11 do 12 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

Budování u znojemských hradeb? Dělníci zahájili výkopy bez archeologů

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Pokochat se pohledem z nově zpřístupněné vyhlídky věže, odpočinout si v hradebním příkopu nebo si zkrátit cestu z Pasteurovy ulice do centra města přes Kapucínskou zahradu ve Znojmě budou moci turisté již od příští sezony. Do práce u hradeb, které objednalo město, se firma pustila bez přítomnosti archeologa.

VOLEBNÍ ONLINE: Do koalice s Babišem nikdy nepůjdeme, uvedla Krutáková

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Jana Krutáková je lídryní jihomoravské kandidátky hnutí Starostů a nezávislých pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 13 do 14 hodin odpovídala na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení