Miliony korun navíc přijde Ředitelství silnic a dálnic přerušení prací na obchvatu Znojma. Důvodem dočasného ukončení výstavby je, že dosud nejsou vykoupeny všechny pozemky pod budoucí silnicí. Na vině jsou podle představitelů Ředitelství zákony. Za prodražení stavby tak asi nikdo nebude osobně zodpovědný.
Silničáři teď mají práci ještě asi na čtrnáct dnů, pak se přesunou na jiná místa. A u města zůstane v krajině asfaltová jizva vedoucí odnikud nikam. Její okraje budou další měsíce a zřejmě i roky zarůstat.
Přerušení prací přijde na miliony korun. „Zatím vůbec nevíme, kdy budeme moci v práci pokračovat. Vyvlastňování zbývajících pozemků může trvat roky. Vícenáklady za přerušení prací začínáme dávat dohromady, pak o nich budeme jednat s ředitelstvím. Řádově půjde o miliony,“ řekl Petr Brunclík, šéf znojemské pobočky firmy Colas, která obchvat staví.
Podle něj podobných případů v poslední době přibývá. „Stále jde ale spíše o výjimky. Podle mě by se neměla stavba, která není po majetkové stránce vyřešena, začít vůbec stavět. Nikdo tam neví, jak to nakonec dopadne. A v tomto případě to dopadlo špatně,“ dodal Brunclík.
Vedoucí projektového týmu drobných a středních staveb brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová nyní skutečně neví, kdy se stavební ruch na obchvat vrátí. „Některá vyvlastňovací řízení byla na krajském úřadu dokončena. Vlastníci pozemků se ale budou dále bránit soudní cestou. Kdy bude možné pokračovat, nyní nevíme,“ řekla.
Pokyn k zahájení výstavby obchvatu přitom vyšel zřejmě právě z Ředitelství silnic a dálnic. A to v situaci, kdy ještě stát nebyl vlastníkem všech pozemků ani pod první etapou obchvatu Znojma. Kdo konkrétně ale stavbu odstartoval, není prakticky možné zjistit.
Problém se podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové netýká pouze obchvatu města Znojma. „Je to problém celostátní, na vině je přitom především legislativa. Kdybychom ke stavbám přistupovali způsobem, že nejprve musíme vlastnit veškeré pozemky v celé délce trasy, tak bychom třeba dálnici D11 na Hradec Králové ještě vůbec nezačali stavět. Teď přitom stojíme prakticky jen pár desítek metrů před Hradcem,“ uvedla mluvčí.
Silničáři podle ní musí před definitivním vyvlastňováním pozemků prokazovat, že skutečně použili všechny možnosti dohody. „Ředitelství silnic a dálnic je přitom limitováno ministerstvem financí, které neumožňuje tržní vyjednávání o ceně. Musíme akceptovat cenu podle vyhlášky nebo úřední odhad,“ tvrdí Vápeníková.
„Pokud bychom čekali na všechna povolení, tak by ta nejdříve schválená zatím propadla a museli bychom o ně žádat znovu. A pokud máme vládou schválený investiční záměr a rozpočet, tak bychom přišli i o peníze. Tím pádem by se opět vše vracelo na start a bylo by to pořád dokola,“ dodala.