Netradiční postup v Hrušovanech: Ředitelka odmítá online výuku, kritizují rodiče
On-line výuka? V Hrušovanech nad Jevišovkou na Znojemsku nesplněný sen. Ředitelka tamní základní školy ji podle rodičů odmítá. Už od jara. Své děti tak musí rodiče učit sami doma jen podle týdenních pokynů od učitelů.
Mnoha rodinám se takový přístup nelíbí. „Prosím, zajistěte pro hrušovanské děti výuku. S omezeními, které přináší současná pandemie, budeme s největší pravděpodobností žít několik dalších týdnů. Děti potřebují výuku, potřebují sociální kontakt, byť virtuální. Pokud budete potřebovat jakkoliv pomoci, tak věřte, že rodiče pomohou,“ žádá v otevřeném dopise Patrik Reichl, který je otcem dvou školáků a současně opozičním zastupitelem města.
Formu otevřeného dopisu zvolil proto, že se mu doposud nepodařilo on-line výuku prosadit ani na zastupitelstvu, jehož členkou je také ředitelka školy. „Nikdy se mi nedostalo uspokojivé odpovědi. Paní ředitelka tvrdí, že rodiče a žáci jsou s přístupem školy v době uzavření spokojeni. Přiznám se, že závistivě pozoruji okolní obce, jak všude jinde už od jara on-line výuka probíhá. Je mi líto, že děti, které dochází do naší školy, jsou tímto přístupem diskriminovány. Do školy v normálním režimu nechodí už od dvanáctého března,“ zdůraznil Reichl.
O důvodech ojedinělého přístupu se ředitelka školy Blanka Soukupová s Deníkem Rovnost odmítla bavit. „Nebudu se k tomu vyjadřovat,“ řekla stroze s tím, že výuka na dálku probíhá tak, jak ji nastaví vedení školy.
Ministerstvo školství on-line výuku skutečně přímo neukládá. „Forma distanční výuky je na ředitelích škol, ministerstvo školství ji ale doporučuje a podporuje,“ potvrdila Irena Vajen z brněnské pobočky Systému podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů, který pomáhá školám a učitelům s on-line výukou.
Hrušovanský přístup přesto považuje coby metodička za ojedinělý. „Naopak řada škol se na nás obrací s tím aby nasadili správný typ výuky. Neznám žádnou další školu, která by on-line výuku odmítala,“ pozastavila se nad případem ze Znojemska.
Sama učí na střední škole a výuku bez on-line spojení s žáky si neumí představit. „Psané slovo může někdo pochopit jinak, ale když jsou učitel a žáci v přímém kontaktu, problém lze hned řešit,“ vyzvedla Vajen. A dodala, že například přes snadno dostupný Microsoft Teams zvládají výuku na dálku i počítačově méně zdatní učitelé.
Po on-line výuce na hrušovanské škole volá i otec dvou dětí na tamním prvním stupni Jan Mareček. „Investoval jsem kvůli on-line výuce do nového počítače a notebooku skoro třicet tisíc korun. Výuku pedagoga nelze nahradit, a když vidím ženu, jak přijde v šest hodin večer z práce, má uvařit, uklidit, udělat úkoly s dvěma dětmi…, končívá s nimi i po deváté hodině večer. Supluje práci učitelů, za kterou jsou placení,“ vyjádřil se k otevřenému dopisu na facebooku.
Domácí výuka dvou dětí je bez on-line pomoci velmi náročná i podle Jany Juríčkové Kapitánové. „Ze zkušenosti z března jsem doufala, že on-line výuka bude. A pořád doufám. Hodně by nám to pomohlo,“ věří v obrat z hlediska přístupu školy.
Zřizovatelem Základní školy v Hrušovanech nad Jevišovkou je město. Tamní starosta Miroslav Miloš potvrdil, že se o problému výuky na dálku na zastupitelstvu diskutovalo. „Se situací ve škole ale nejsem úplně obeznámený, nevím o tom, že by paní ředitelka nechtěla on-line výuku provozovat,“ vyjádřil se s tím, že jednání s ředitelkou školy Soukupovou má naplánované na středu.
Iniciátor otevřeného dopisu Patrik Reichl nemůže podle svých slov pochopit, proč nelze hrušovanskou kletbu zaseknuté on-line výuky prosadit. „Je to šílené, starosta je učitel a v radě města jsou další dva učitelé. A nic se neděje,“ pokrčil rameny.