Ještě letos by měl ve Znojmě začít fungovat nový parkovací systém. Podle představ radnice by do konce roku mohli lidé začít využívat parkovací dům. Stávající parkoviště dostanou závorové systémy a nové automaty, které budou přijímat platební karty i eura.

„Zpracování zadávací dokumentace je u konce. Brzy ji vyvěsíme na centrální adrese, kde se shromažďují veřejná výběrová řízení, na dobu dvaapadesáti dnů,“ řekl místostarosta Jan Blažíček.

Koncepce a základní parametry vycházejí z již odsouhlasené studie a návrhu systému parkování. „Požadujeme navigační systém před parkovacími plochami na průtahu Praha – Vídeň. Chtěli bychom, aby některá parkoviště byla vybavená závorovým systémem a aby automaty na placení přijímaly platební karty i eura,“ dodal.

Zadávací dokumentace má dvě stě sedmdesát stran. Jedním z požadavků výběrového řízení je i výstavba jednoho parkovacího domu na nynějším parkovišti na křižovatce ulic Jana Palacha a Sokolská. „Provozovatel má navrhnout i takovou cenu za parkování, která bude co nejvýhodnější pro obyvatele. Všeobecně je známo, že stání v parkovacím domě je levnější než parkování v centru města,“ popsal místostarosta.

Parkovacích míst je, podle něj, v centru města dostatek. „V městské památkové rezervaci nedojde k zásadním změnám,“ řekl.

Ještě letos chce radnice spustit provoz parkovacího domu na ulici Jana Palacha. „Dnes je tu padesát parkovacích míst, s novou stavbou se rozšíří o sto procent. Myslím si, že by se vše dalo ještě letos stihnout. Ale záleží na provozovateli, jestli takový parkovací dům bude chtít dodat. Máme vyhlédnutou montovanou stavbu, při které se nemusí dělat zásadní terénní úpravy. Podloží by zůstalo, pouze by se na něj natáhl asfalt. Na sloupech se pak vynese druhé patro domu. V západní Evropě je to zaběhlý systém,“ popsal Blažíček.

Dodal, že stavba vyjde na čtyřicet milionů korun. „Věřím, že veškeré formality do půl roku vyřídíme,“ řekl. Podle vedoucí znojemského stavebního úřadu je však k vyřízení formalit pro uskutečnění stavby podobného rozsahu potřeba minimálně jeden rok. „Než přijde zadavatel na stavební úřad, musí mít vyřízený projekt k územnímu řízení. Pokud nedojde ke komplikacím, zabere jen schvalování necelé tři měsíce. A následné stavební povolení, pokud je vše v pořádku, trvá i s nabytím právní moci asi měsíc a půl,“ popsala Olga Neulingerová.

Při přípravě dokumentace pro územní řízení musí projektanti zajistit všechny inženýrské sítě, zabezpečit podmínky pro jejich napojení i přeložení. „Pak přijde na řadu hygiena, hasiči, životní prostředí. To vše může trvat až půl roku. Než se kopne do země, trvá vyřízení a zpracování projektů třeba jeden rok,“ řekla Neulingerová.

Radnice zatím neuvažuje o vybudování nových parkovišť na okraji města. „To by se mělo řešit až v součinnosti se zprovozněním obchvatu. Zatím však nikdo nedovede dopředu popsat, jak bude doprava ve městě vypadat,“ řekl místostarosta Blažíček.

S obchvatem města by podle radnice mohlo vzniknout po celé délce silnice ve směru z Prahy na Vídeň šestikilometrové stání. „Když se vybuduje obchvat, tak průtah Znojmem nebude silnice první, ale druhé třídy. Může pak dojít i k tomu, že se v celé délce zprovozní stání. Mohl by to být jeden ze způsobu řešení. Vzniklo by tak až šest kilometrů parkovišť,“ uvedl Blažíček.