Centrum města bez popelnic, nevkusných reklam a přebytečných aut. Takový je plán nové radnice, který má Znojmo změnit v přívětivější místo pro bydlící i turisty.

Představitelé města ale narazili na odpor občanů. A to přesto, že třeba v případě parkování v centru stanovili měkčí podmínky než jiná turisticky atraktivní města.

„V centru je nyní přes čtyři sta parkovacích míst. Prodaných karet je zhruba pět set šedesát,“ řekl místostarosta Znojma Jan Blažíček. V jádru města žije přes dva tisíce pět set lidí. Podle celorepublikových statistik na takový počet připadá zhruba šest set aut.

Město tlaku lidí v centru už několikrát ustoupilo. Zvyšuje pro ně počty parkovacích míst a zkracuje dobu placeného parkování na ostatních parkovištích.

Podle Jaroslava Heinricha z brněnského Centra dopravního výzkumu to je ale špatně. „Nejlukrativnější místa v centru by měla být zpoplatněna nejvíce. Je to výhodné jak pro město, tak i pro místní podnikatele,“ soudí Heinrich.

Na placených parkovištích se tak mohou například rychleji střídat zákazníci obchodů. „To, že je parkování na veřejných prostorách zdarma, nebo jen za velmi nízké ceny, je pouze přežitek z minulosti,“ dodal.

Ve srovnání s podobnými městy pronajímá Znojmo svá prostranství pro auta bydlících pod cenou. Zatímco zde zaplatí za parkovací karty padesát korun měsíčně, v Třebíčí nebo Českém Krumlově je to dvakrát tolik. Přitom obě tato města mají podobný cíl jako Znojmo. Přilákat turisty.

Stejně jako ve Znojmě platí měsíčně nájemníci jen v třebíčské židovské čtvrti. „Je to velice specifická lokalita s velmi malým počtem míst. Proto je zde parkování pro bydlící a majitele domů levnější,“ řekla Jitka Matějová z třebíčského městského úřadu.

Český Krumlov od Znojma odlišuje propracovaný systém parkovacích zón. Obyvatelé centra mohou využívat za zvýhodněných podmínek klasická parkoviště.

Podle Heinricha by mělo město posoudit, zda zvýhodní v parkování podnikatele, kteří mají v centru jen své obchody, ale nebydlí zde. I ti mají totiž nárok na padesátikorunové parkovací karty. „Obchodník tak stojí před dilematem, jestli má na parkovací místo právo zákazník restaurace, nebo majitel sousedního obchodu,“ řekl Heinrich.