Nepoužívaná část lokální tratě z Hrušovan nad Jevišovkou se změní v turistickou atrakci v úseku dlouhém zhruba dva a půl kilometru, spojujícím Hevlín s Šanovem. „Drezína veze dva lidi na lavičce po směru jízdy a dva v protisměru, další dva musejí sedět na sedátku podobném jako na kole umístěném na straně drezíny a šlapat. Všechny jezdí maximální rychlostí sedm kilometrů v hodině,“ přiblížil starosta obce Antonín Pichanič.

Právě obec Hevlín, nacházející se asi tři kilometry od státní hranice s Rakouskem, koupila opuštěnou lokální trať v délce sedmi kilometrů před zhruba dvěma roky za více než dva miliony korun. Vlaky už po ní nejezdí jedenáct let. „Součástí majetku jsou také okolní pozemky, historická budova nádraží i drážní domek. Máme v plánu v nich vytvořit muzeum železnice, ale také přiblížit historii obce, se zaměřením na zemědělství, které tu vždy bylo na prvním místě. Plánujeme také expozici k historii a vzniku zdejší cihelny. Chybět nebudou staré fotografie ani cihly,“ přiblížil starosta Pichanič.

Drezíny vyšly Hevlínské na sto šedesát tisíc korun. Dražší byla oprava garáží a výroba kolejiště. Ty stály jeden a čtvrt milionu korun. „Naštěstí se nám podařilo vše uskutečnit ještě za ceny v době před krizí,“ poukázal starosta Pichanič.

Původně plánoval pustit drezíny na trať od května. Nyní musí ale ještě vyřešit bezpečný průjezd drezín po železničním přejezdu na silnici 415 mezi obcemi. Zvláště v době, kdy přes ni vede dopravní objížďka kvůli rekonstrukci silnice I/53 u Znojma. Nepodařilo se zatím také sehnat vhodné správce půjčovny. „Potřebujeme dva až tři pracovníky obsluhy. Měli by rozumět technice a být i organizačně zdatní,“ uvedl Pichanič. Připravena je už točna potřebná pro vyjíždění drezín na kolej i technické zázemí pro provoz.

Železnice Hevlín:

Opuštěnou lokální trať v délce 7 kilometrů koupili Hevlínští v lednu 2020 za více než 2 miliony korun

Kromě kolejí mají v majetku historickou nádražní budovy, drážní domek i pozemky v okolí.

Z budovy nádraží chtějí muzeum a z drážního domku zázemí pro turisty

Od července mají po trati jezdit šlapací drezíny, konají se na ní i vlakové retro jízdy.

Příležitostně se mohou lidé svézt na trati i při nostalgických jízdách retro vlaků. Naposledy tomu tak bylo o Velikonocích. „Na trati ale nemůže jezdit obojí současně. Snažili jsme se proto skloubit provoz vlaků s drezínami. Dohodli jsme se, že letos upřednostníme drezíny, vlaky vypravíme na jednodenní akce,“ informoval Jakub Maršalík ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, jenž je správce dráhy na níž zážitkové jízdy pořádá.

Lidé se podle něj mohou těšit na začátek července kdy se uskuteční vzpomínková jízda vlaku k výročí tratě i na celodenní provoz retro vlaků na konci srpna k 150. výročí tratě Břeclav – Hrušovany nad Jevišovkou.

Hevlínské inspiroval provoz šlapacích drezín v Ratíškovicích na Hodonínsku. Trasa je tam dlouhá tři kilometry a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou. „Nejvíc k nám jezdí rodiny s dětmi. Za šichtu vypravím kolem čtyřiadvaceti drezín, za sezónu je to víc než tisícovka,“ potvrdil zájem přednosta stanice na někdejší Baťově důlní dráze Miroslav Toman.

Dočkat už se nemůže Marek Sedláček s rodinou. „Rádi bychom to vyzkoušeli, pro děti to může být zážitek,“ těší se na drezíny muž.

Jízdu na šlapací drezíně si mohou zájemci užít i v Dolním Rakousku nedaleko hranic na bývalé železniční trati mezi obcemi Ernstbrunn a Asparn an Zaya. Trasa dlouhá přibližně dvanáct kilometrů tam vede krajinou přírodního parku Leiserberge.