Zahájení stavby uvítal starosta Lechovic Josef Juráček. „Jsme rádi, že po všech slibech a peripetiích stavba konečně začne. Vždyť první přípravy sahají do třicátých let, na zahájení stavby čekáme prakticky od devadesátých let,“ poukázal starosta.

Podobně mluví místní lidé. Marie Fantová například v pátek po poledni s obavami přecházela hlavní silnici. „Sice mi řidiči dávali přednost a mávali ať jdu, ale vůbec jsem se necítila bezpečně, takový je tu pořád provoz. Už aby byl obchvat hotový, pak se tu jistě situace uklidní,“ řekla Fantová, zatímco kolem zrovna uháněli hasiči ve voze se zaplou houkačkou.

Lechovický obchvat. Kudy povede.Zdroj: DENÍK

Podle Juráčka obchvat uleví nejen chodcům při přecházení přes třiapadesátku. „Provoz patnácti až osmnácti tisíc aut denně má obrovský dopad na domy u silnice i lidi, kteří v nich žijí, ať jde o prach, hluk či otřesy. Po dokončení obchvatu bude v obci nepochybně mnohem klidněji,“ dodal Juráček.

Někteří řidiči by uvítali, kdyby silničáři silnici nejen na chystaném obchvatu rozšířili. „Obchvat by dnes měl být kolem každé dědiny. Na celé trase by byl potřeba střídavý třetí pruh, aby usnadnil předjíždění,“ uvažoval řidič Jan Colaš, který trasu mezi Znojmem a Brnem projíždí několikrát týdně.

Silničáři s rozšířením nepočítají. „Takovou variantu jsme již dříve prověřovali a vývoj trendů k ní nedává důvody. Byli jsme rádi, že jsme modernizaci třiapadesátky ekonomicky obhájili ve dvoupruhové variantě,“ řekl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Pokračuje také stavba znojemského obchvatu. Kvůli pracím na sítích a stavbě mostu je od poloviny týdne uzavřená silnice nad znojemskou Novou nemocnici.

Naproti tomu v Břeclavi a Hodoníně zůstávají plány na obchvaty na papíře. V Břeclavi se dočkají snad za pět let, hledání trasy komplikují chráněná území. V Hodoníně státní stavitelé plány na obchvat zmrazili jako nehospodárné.

Čtěte také: Stavba obchvatu Znojma pokračuje, další města na jižní Moravě čekají