Je běžné, že jsou nominováni operní pěvci z nestálých scén?
Pokud vím, je to vůbec poprvé, kdy se do nominací na prestižní operní cenu Thálie dostali sólisté mimo síť našich deseti stálých divadel. V posledních letech ji totiž významně dotvářejí i studiové soubory a festivaly, které zařadily do svého programu i své vlastní původní operní produkce. K těm nejvýznamnějším patří Hudební festival Znojmo.

Kolik operních postav jste v roce 2011 hodnotili?
Operní porota Thálie viděla v roce 2011 na pětatřicet inscenací, což znamená hodnocení více než pětistovky výkonů.

Co to pro festival typu Hudba Znojmo znamená?
Znojemský festival vytvořil úctyhodnou tradici propojení znojemského genia loci s hudbou a vínem. Na hustě obsazené mapě prázdninových festivalů si získal renomé hned z několika důvodů: boří hranice mezi žánry a pro takzvanou vážnou hudbu získává i ty, kteří jí neholdují. Vedle renomovaných sólistů, komorních souborů i orchestrů na něm dostávají příležitosti i začínající umělci. Festival je jedinečný i tím, že jeho dominantu tvoří scénické nastudování opery, které se odvíjí od tématu jednotlivých ročníků a novátorsky objevuje díla mimo standardní dramaturgii.

Co říkáte provedení Motezumy ve Znojmě?
Znojemský festival z prachu archivu záslužně vyzdvihl Myslivečkovu operu Montezuma, v italské verzi Motezuma. Základní podmínkou úspěchu těchto „resuscitačních“ pokusů je profesionalita provedení, a to především pěveckého. Pro znojemské uvedení se podařilo získat sólisty, kteří tyto nároky naplnili.