S celorepublikovým pilotním provozem chtěla Česká pošta začít na přelomu února a března. „Na Znojemsku sice náš postbus jezdí, ale bez zákazníků. Na provoz jsme připraveni. Znojmo nám zatím bohužel nedalo potřebnou licenci," uvedl mluvčí pošty Ivo Mravinac. Dodal, že sousední Třebíč naopak již licenci poště udělila.

„Prvním zákazníkům na Třebíčsku nabídneme naše nové služby od prvního listopadu. Potřebujeme nejdříve informovat konkrétní obce, kterými budeme projíždět, a především zákazníky, aby věděli, že můžou naší doplňkové služby využít," naznačil Mravinac.

Podle mluvčí znojemské radnice Zuzany Pastrňákové neměla žádost o licenci v regionu všechny potřebné náležitosti.

Postbus však lidé na Znojemsku na silnicích již potkávají. Jen bez cestujících. „Máme přestavěný minibus tak, že může svézt osm pasažérů a přitom mu v oddělené části zbydou asi čtyři krychlové metry na zásilky. Postbus tak doposud plní roli kteréhokoli jiného poštovního vozu, tedy k rozvozu zásilek," sdělil mluvčí pošty.

Projekt počítá s tím, že zejména obyvatelé obtížně dostupných vesnic by se díky postbusu mohli lépe dostat například k lékaři. Česká pošta chce novou službu nabídnout kvůli vlastním úsporám.

„V žádném případě ovšem nechceme konkurovat místní dopravě ani se s ní nechceme srovnávat. Zatímco pro ně je přeprava zákazníků službou, pro nás je prioritní služba poštovní. Proto se také nemůžeme přizpůsobovat požadavkům zákazníků, je tomu právě naopak," naznačil Mravinac.

Postbus je podle mluvčího prostě pošťácké auto, které musí obsloužit pošty. „Jede tedy po přesně stanovené trase a pouze v určitou dobu. Zákazník tedy musí počítat s tím, že náš vůz také musí zastavit u místní poštovní pobočky a vyložit zásilky. Jedná se sice o pouhých několik minut, ale zákazník s tím musí kalkulovat. Podle toho je konečně přizpůsobený i jízdní řád," dodal mluvčí.

Jednou z obcí, kam by měly postbusy zajíždět, jsou Strachotice. Do pilotního provozu se však nezapojí, o službu totiž nemají zájem. „Podobný provoz jsme odmítli. Autobusy k nám zajíždějí tak, jak lidé potřebují, a integrovaný systém funguje opravdu bezvadně," komentovala již dříve starostka Strachotic Eva Vaculová.

Poštovní autobusy hodlají naproti tomu vyzkoušet v Hrádku.

„Malé autobusy, které rozváží po venkovských poštách zásilky, by se vracely do Znojma nevytížené. Myšlenka pošt je taková, že jízdné by bylo poloviční oproti ceně jízdného u přepravních společností. Zajíždí k nám dostatek spojů, ale nabídku České pošty využijeme. Je to služba pro lidi navíc a až čas ukáže, jestli tento způsob dopravy budou využívat," poznamenal starosta Hrádku Ondřej Kubic.

Jen okrajové informace zatím získali v Hodonicích. Z informací, které dosud mají, lze usuzovat, že se do projektu nejspíš nezapojí. „Mělo by se jednat o devítimístné auto, které by kromě zásilek vozilo také cestující. Pošta ale bude zřejmě požadovat příspěvek od obce, dosud nám však neřekli, jak vysoký by měl být. Jednalo by se o jednu jízdu do Znojma a jednu zpáteční, přičemž cesta by končila na Dobšické ulici ve Znojmě. Jízdné by mělo být údajně obdobné jako u klasického autobusu. Počkáme ale nejprve na konkrétní informace a čísla," řekl hodonický starosta Petr Korger.

Pokud se osvědčí pilotní projekt, mohly by se podle České pošty poštovní autobusy rozšířit i do dalších míst v republice. Podobně totiž postbusy fungují třeba v Rakousku.