Přímé cesty přes bývalý hraniční přechod Hatě se do měsíce, téměř rok po vstupu republiky do schengenského systému, dočkají řidiči cestující ze Znojma do Rakouska. Příští rok chtějí silničáři opravit i dvě cesty přes hranici u Jaroslavic.

„Na Hatích jsou už demontované střechy, zbývá ještě upravit značení. Policie navrhuje omezení rychlosti, my žádáme, aby limit nebyl nižší než sedmdesát kilometrů v hodině,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Podle dopravního inženýra znojemské policie Jiřího Latnera by řidiči měli přes Hatě projíždět přímo cestou za měsíc. „Bude ještě zapotřebí vyfrézovat vozovku, o kterou by zatím osobní auta zachytávala podvozky a udělat nové značení. Oprava povrchu začne zhruba za týden,“ řekl.

Odmítl současně úvahy o změnách povolené rychlosti. „To se Hatí netýká. O omezeních se uvažuje na dalších přechodech,“ dodal Latner.

Kamiony v Hevlíně

Méně vítanou změnu přinesl Schengen Hevlínu. Obcí denně projíždí stovky kamionů. „Zpočátku to tak markantní nebylo, ale posléze si sem našli cestu Poláci, jezdí tudy i firmy z okolí. Denně jsou to stovky kamionů, možná i tisíc,“ řekl starosta Hevlína Drahomír Nosek.

S nárůstem těžké dopravy se zástupci obce postupně smířili, zejména proto, že prakticky nemají účinnou možnost, jak cestám kamionů bránit.
Vadí jim ovšem nekázeň řidičů. „Máme na hlavní silnici instalovaný informativní radar. Řidiči kamionů jezdí přes obec i osmdesátkou,“ upozornil Nosek. Obec proto uvažuje o změně křižovatky na kruhový objezd.

Plány na opravu či obnovení cest přes hranici ladili a konzultovali na jednání v Hornu také znojemští silničáři se svými dolnorakouskými kolegy.
„Nejdál je příprava oprav a obnovy dvou silnic u Jaroslavic. Půjde převážně o opravu povrchu. Místo dnešních polních cest musíme ovšem silnice vybudovat kompletně nové,“ uvedl šéf znojemských silničářů Zdeněk Komůrka.

„Pokud vše půjde dobře, stavba začne příští rok,“ dodal Komůrka. Odhad nákladů na obnovu obou silnic činí dvacet milionů korun.

Další počkají

Další cesty přes hranici budou pravděpodobně na modernizaci čekat. „Z jednání s rakouskými kolegy vyplynulo, že další záměry připravíme postupně. Po Jaroslavicích mohou časem přijít na řadu cesty u Šafova, kde mnoho oprav potřeba není a u Stálek,“ dodal Komůrka.