Zodpovědnost, obava o bezpečí svých blízkých a pohodlnější jízda při nižších teplotách. To jsou důvody, které ženou v těchto dnech řidiče do pneuservisů. Již od neděle totiž platí povinnost mít přezuté pneumatiky z letních na zimní. Pokuta ale hrozí až po té, co napadne sníh nebo silnici pokryje ledovka. Odborníci ale varují, že bez správného obutí může být jízda v chladném počasí nebezpeční i na zdánlivě suché silnici.

Plné ruce práce mají nyní mechanici v servisech v regionu. Jan Kárník se svými lidmi se snaží vyhovět každému zákazníkovi ve Znojmě. „Objednáváme dopředu a snažíme se, aby se u nás lidé dlouho nezdržovali. Oficiálně máme otevřeno do páté hodiny odpolední, ale pracujeme často do sedmi," vysvětlil Kárník.

co říká zákon
Zákon ukládá, že od prvního listopadu do konce března musí mít řidič obuté zimní pneumatiky tam, kde lze očekávat na silnici sníh nebo námrazu. Pokud řidič pojede po prvním listopadu na letních pneumatikách na silnici bez námrazy a bez sněhu, nic neporušuje. Jestliže ale nasněží nebo zamrzne, dopouští se přestupku.

Zdroj: www.povinnezimnipneumatiky.cz

Jak doplnil, řidiči již s přezutím na sklonku října počítají. „Nespěchají ti, co nejezdí denně, ale měli by se mít na pozoru. Důležitá je totiž teplota silnice a v zimních pneumatikách je obsažená silika, která drží kolo na silnici," vysvětlil Kárník a doplnil, že dle jeho zkušeností na obutí aut pohlíží i pojišťovny v případě nehody či havárie.

Podle dopravních odborníků dobrá zimní pneumatika výrazně zkracuje například brzdnou dráhu a zlepšuje přilnavost.

Hodiny navíc v dílně tráví nyní i František Veselý z Moravského Krumlova, Také on se snaží včas vyřídit všechny objednávky. „Lidí je již nyní spousta a velký nápor očekávám, až přijde první sníh. Často stačí, že lidé uvidí předpověď počasí se sněhovou nadílkou," naznačil Veselý s tím, že komu nestihl vyhovět, musí se vrátit až po neděli.

Na čtrnáct dní dopředu má zájemce o přezutí objednané i další z krumlovských mechaniků, Dušan Kalců „Není možné všem hned vyhovět, bylo by dobré, aby se o výměnu pneumatik zajímali řidiči dříve. Pokud přijdou mrazy, mohou mít ti lehkomyslní velký problém," naznačil Kalců.

Mechanika navíc při velkém množství zájemců musí zaměstnat například v miroslavském servisu. „Zaměstnanci jsou unavení a velký nápor pociťují již asi tři týdny. Další vlna zájemců přijde zřejmě, až napadne sníh," podotkla Eva Nejedlá. Také zde svítí v dílně dlouho do večera, aby uspokojili objednané zákazníky.

Další z majitelů servisu, Pavel Vrána ze Znojma, poukázal na to, že kdo jezdí do Rakouska nebo na delší trasy, naučil se přezouvat včas. „Bereme toho, kdo přijde, nemáme žádný pořadník. Podle mě své auto opatří zimní výbavou zavčas jen zhruba polovina řidičů," doplnil Vrána.

Řidič Jaroslav Novotný své auto přezul již v polovině října. „Občas jezdím na Vysočinu, kde mrazíky přicházejí opravdu brzy. Mám rodinu a malé děti a nechci vůbec nic podcenit," nechal se slyšet Novotný.

Větší servisy ve Znojmě přezují za den čtyřicet nebo padesát aut a zákazníci zaplatí pět set až tisíc korun.