Záměr představitelů kraje zastavit dotace na železniční lokálku mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem ohrožuje projekt obnovení drážního spojení mezi Hevlínem a Laa an der Thaya. Kvůli postoji kraje železniční stavitelé projekt odložili.

„Na propojení trati z Hevlína do Rakouska jsme zpracovali studii a po řadě jednání i s rakouskou stranou, jsme měli akci předběžně zařazenou mezi stavby, které by bylo možné zaplatit z evropských peněz. Nyní ovšem v přípravách nepokračujeme,“ sdělil ředitel olomoucké správy železniční dopravní cesty Jiří Mlynář. Rozhodnutí správců a stavitelů železnic podle jeho slov vychází z postoje představitelů jihomoravského kraje.

„Na rakouské straně zájem je, na české je však malý. Pokud není objednávka kraje, nepočítáme s tím, že bychom do této trati investovali. Obnova by, podle našich dřívějších propočtů, vyšla na tři sta milionů korun. Cena je vysoká kvůli nutnosti obnovit několik mostů,“ dodal Mlynář s tím, že definitivní osud projektu závisí na dalších jednáních.

Představitelé Hevlína se záměrem kraje nahradit lokálku autobusy spokojeni nejsou. Doufali, že obnovu zničených necelých dvou kilometrů trati k rakouské hranici, ohrožení lokálky nezastaví.

„O obnovení válkou zničené trati jsme usilovali od devadesátých let. Rakušané mezitím na své straně přivedli koleje až k hranici a trať elektrifikovali. Je to velké zklamání,“ uvedl starosta Hevlína Drahomír Nosek. O budoucnosti lokálky, a zejména obnově trati do Rakouska, chce ještě jednat přímo s hejtmanem Stanislavem Juránkem.

Na stranu Hevlínských se postavili i znojemští městští radní.
„Kraj podporuje jen investice do koridorů a na regionální tratě nedbá. Znojemsko má jednu z nejslabších sítí regionální železnice, o to horší je omezovat to málo, co tu máme. S obnovou trati do Laa počítá i memorandum, které před dvěma lety se zástupci drah a ministerstva podepsali i představitelé kraje,“ konstatoval znojemský radní Jiří Kacetl.