„Zkušenosti máme dobré, zprvu jsme zaznamenávali až osmdesát přestupků denně. Radar nám pomohl dopravu na Znojemské ulici zklidnit až o šedesát procent,“ uvedl starosta Moravského Krumlova Jaroslav Mokrý.

I když představitelé města byli v regionu první, kdo se proti spěchajícím řidičům rozhodli nasadit radar, který nejen informuje, ale dodává i podklady pro přestupkové řízení, pokuty zatím závodníci nedostávají. „Na vině je problém s počítačovým programem pro dávkovou lustraci poznávacích značek. Pořád nefunguje a nám nezbývá, než čekat, až si ministerstva dopravy a vnitra dají své věci do pořádku,“ posteskl si Mokrý. Na vyřízení přestupku a udělení pokuty mají úředníci rok, každý měsíc přitom na jejich stoly přibude mezi sedmi a osmi stovkami nových případů.

Výběrové řízení

Výběrové řízení na provozovatele radarového systému chystá radnice i ve Znojmě. „Možností je řada. Od radarů informačních až po sankční. Ideální by myslím bylo spojit obě funkce. Celá věc je složitá, nyní chystáme příslušné výběrové řízení, hotové bude snad ještě letos,“ informoval starosta Znojma Petr Nezveda. Poukázal přitom na novelu zákona, jíž se má zabývat parlament.

„Má jednoznačně rozhodnout a stanovit, že radary mohou provozovat soukromé subjekty. Výsledek bude mít velký vliv i na naše rozhodování, “ dodal starosta, který předpokládá, že v příštím roce bude ve Znojmě více radarů. „Považuji za pravděpodobné, že nasadíme i ten, který umožní stíhat přestupky,“ naznačil Nezveda.

Nové radary chystají, nebo uvádí do provozu další obce. „O prázdninách nainstalujeme dva informativní radary. Ve stejné době vybudujeme i osvětlení přechodů. Pevný radar, umožňující dokumentování poznávacích značek, bohužel instalovat nemůžeme. Průtah obcí je ve vlastnictví Jihomoravského kraje, nikoliv obce,“ řekl starosta Kuchařovic Lubomír Mlejnek.

Trpělivost s vysokou nekázní řidičů došla také zastupitelům ve Vranovské Vsi. „Příští týden nainstalujeme rychlostní radar i s kamerovým systémem. Bude to stát asi sto čtyřicet tisíc. Měsíc budeme sledovat změřené výstupy a podle toho pak vše upřesníme a doladíme,“ řekl tamní starosta Jiří Peřinka.
Ze zamýšleného pořízení radaru sešlo prozatím v Hrušovanech nad Jevišovkou. Vedení města chtělo koupit a instalovat jeden informativní radar. „Chtěli jsme zařízení umístit na vjezdu do Hrušovan ze směru od Brna, kde je zvýšené nebezpečí pro děti, přecházející po přechodu do školy. Částka určená v návrhu rozpočtu však byla na základě požadavku opozičních zastupitelů vyškrtnuta a použita pro jiné účely,“ sdělila starostka města Alena Loukotová s tím, že zatím nelze odhadnout, zda podobný návrh projde zastupitelstvem napřesrok.

Více možností



Různé možnosti zklidnění dopravy na průjezdu městem zvažují v Jevišovích. „Vhodnější se mi zdá upravit silnici retardéry, záleží ovšem na tom, jak bychom se dohodli se silničáři. Zjišťoval jsem si ceny a možnosti pořízení informativního radaru. Časem ho asi koupíme,“ řekl starosta Pavel Málek.
Město zatím radar k sankcím asi nepoužije. „Nijak zvlášť netoužím po tom, fotit místní a posílat je na odbor dopravy. Nevím jestli by to byl krok správným směrem “ poznamenal Málek.

Ve Chvalovicích zveřejňují každý měsíc souhrnnou statistiku z radaru na obecním webu.

„Rychlost v obci se díky radaru trochu snížila. I přesto ale stále projíždí spousta aut vyšší rychlostí, než je povolená. Statistiku předáváme policii, ta se pak podle toho rozhoduje, jak často bude v obci umísťovat hlídky. O umístění pevného radaru uvažujeme. Uvidíme, jak je to se všemi potřebnými povoleními,“ řekl starosta Chvalovic Jaroslav Stáňa.

V Dobšicích umístili informativní radar na příjezdu ze Znojma. „Nemá záznamové zařízení, jen ukazuje aktuální rychlost projíždějícího auta,“ popsal starosta Dobšic Jaroslav Jenšovský. Podle jeho slov je na dobrém místě, blízko autobusové zastávky a přechodu pro chodce.

„Žádnou statistiku nemáme, význam radaru můžeme odhadovat jen subjektivně. Podle ohlasů obyvatel Dobšic však vliv na omezení rychlosti má,“ dodal starosta.

O koupi pevného radaru zatím zastupitelé neuvažují. „Je to velká investice. Budeme radši umísťovat represivní prvky na silnici, jako jsou ostrůvky, či vychlípená silnice,“ vysvětlil Jenšovský.
MARTIN MOŠTĚK, MONIKA CHODĚROVÁ