„Návrh Zásad územního rozvoje jsme dostali k vyjádření, proto jsme projednali a schválili připomínky města Znojma. V první řadě jsme odmítli další zpřesňování trasy znojemského silničního obchvatu. Máme za to, že díky počínání města i Ředitelství silnic a dálnic je trasa jednoznačně určena a není důvod ji nijak dál projednávat," sdělil znojemský starosta Vlastimil Gabrhel.

Další vymezování trasy by podle radních mohlo stavbu obchvatu znovu dlouhodobě brzdit. Třem zbývajícím částem dvou staveb obchvatu v poslední době přibývá povolení. „Je zde možnost vydání posledního územního rozhodnutí a stavebního povolení na objekty, které ještě neprošly celým stavebním řízením. Nedávno dostalo stavební povolení křížení u Přímětic, které již nabylo právní moci. Totéž platí pro stavební povolení u Kasáren. Je možné, že bude následovat soudní spor, ale máme precedens v podobě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, které říká, že u jiných objektů jsme postupovali správně. Proto předpokládám, že by soud v dalším případě rozhodl shodně," doplnil starosta.

Předsedkyně sdružení Obchvat Lenka Poláková, jejíž sdružení zvolenou trasu kritizuje, označila rozhodnutí radních za krátkozraké. „Je to zpátečnický postoj, mohli by uvažovat víc do budoucnosti. Víc k tomu nemá smysl něco dodávat. My své připomínky ke krajskému územnímu plánu podáme ve spolupráci s dalšími sdruženími, která se k dokumentu vyjadřují," uvedla Poláková.

Kritika některých obcí a sdružení vůči způsobu projednávání připomínek k některým dopravním stavbám vedla počátkem letošního léta k soudnímu sporu a zrušení dokumentu. Kraj ho proto nyní projednává znovu.

V další připomínce pak radní požadují, aby krajský územní plán počítal s rozvojem a modernizací železnice v regionu. Té již dříve vyjádřili podporu jak ministr dopravy Pavel Dobeš, tak hejtman kraje Michal Hašek. „Pokud již existuje slušné vlakové spojení Znojma s Vídní, měli bychom navázat kvalitním spojením i na druhou stranu. Modernizaci tratí, které zvýší komfort cestování a zlepší fungování krajského dopravního systému, podporujeme," řekl na jaře hejtman.

V návrhu zásad se ale žádné rozvojové záměry neobjevily. „Je to záležitost, kterou zásady opomněly. Proto požadujeme, aby se v příslušné kapitole uvažovalo s elektrifikací a optimalizací trati ze Znojma na Okříšky a optimalizací trati na Břeclav a z Hrušovan nad Jevišovkou do Brna. Pokud má být, jak nás ujistil ministr dopravy, rozvoj železničního napojení jednou z priorit, pak nesmí chybět ani v krajských zásadách," zdůraznil starosta Gabrhel.

I on odkázal na výrazný nepoměr mezi kvalitou spojení do Vídně a chybějícím solidním vlakovým spojením do Prahy či Brna.

Postup radních ocenil opoziční zastupitel a místopředseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl. „Jsem velmi rád, že radní vzali tuto připomínku za svou a že v těchto dlouhodobých koncepčních záležitostech panuje obecná shoda. Je důležité, aby tyto záměry v územních plánech byly zapsány. Proto mě velmi zarazilo, že plány pro rozvoj železnice na Znojemsku v krajských zásadách chybí. Krajští úředníci přitom od města Znojma před dvěma lety dostali studii, která konkurenceschopnost dráhy, po nezbytných opravách, dokazovala," podotkl Kacetl.