To je totiž ukázkou starostovy sebeprezentace, a to dokonce hned na prvních pěti stranách. Takové množství jednostranných textů zveřejněných navíc za městské peníze se nelíbí jak opozičním zastupitelům, tak ani některým koaličním.

Nad novým číslem radničních novin pozvedl obočí bývalý starosta a lídr opozičních občanských demokratů Petr Nezveda. „Spíš než radniční noviny to připomíná volební leták sociální demokracie. Sám jsem čelil kritice za svou prezentaci, ale těchto kvalit jsem zdaleka nedosáhl,“ poznamenal Nezveda.

Zarazil ho už text na titulní straně. „Čekal bych informace z radnice a místo toho čtu poznámky o Nečasově vládě a ministru financí Kalouskovi. Je to stranická propaganda sociální demokracie. Pokud mají Znojemské listy nějakou redakční radu, tímhle by se určitě měla zabývat. Stejně tak i tím, že žádný článek v celých novinách není podepsaný,“ dodal šéf modrých.

Ke kritice opozičních občanských demokratů se ale přidali i někteří koaliční zastupitelé. „Z mého pohledu je mediální prezentace v posledních Znojemských listech zcela nešťastná a neodpovídá původní vizi a záměrům informovat věcně a korektně. Zvláště mám na mysli onen rozhovor uvnitř čísla. Ten by měl být navíc podepsán. V této věci budu samozřejmě apelovat na změnu,“ sdělil třeba mluvčí městské rady, křesťanský demokrat Pavel Jajtner.

Hlásná trouba

V podobném duchu se vyjádřili i radní Jiří Ludvík a místostarosta Pavel Balík.
„Obsahová stránka Znojemských listů není taková, o jaké jsme se na začátku fungování koalice bavili. Tehdy se nám nelíbilo, že to byla hlásná trouba předchozí politické reprezentace. Chtěli jsme, aby se lidé v Listech dozvěděli důležité informace z jednotlivých odborů, jaká jednání se připravují a podobně. Poslední číslo je ale jen prezentací pana starosty,“ řekl Ludvík.

Nad posledním číslem radničních novin kroutil hlavou i místostarosta Balík. „Zaskočil mě už samotný titulek na první stránce. Banky přeci věří samotnému městu, kterému poskytují úvěr, ne starostovi Kaššaiovi,“ řekl Balík v reakci na titulek na první straně, který hlásá: „Banky věří Kaššaiovi“.

Titulek je zavádějící i podle vedoucího katedry mediálních studií a žurnalistiky brněnské Masarykovy univerzity Rudolfa Burgra. „Banky samozřejmě věří především městu jako takovému, protože poskytují úvěr městu coby instituci, nikoli starostovi. Starosta pro ně není zárukou, zástavou ani ručitelem.

Navíc nemusí mít ani veškeré pravomoci k uzavření smluv a musí se spolehnout na rozhodování kolektivních orgánů jako je rada či zastupitelstvo,“ okomentoval poslední číslo Znojemských listů Burgr.

„Toto samozřejmě může přinést starostovi pozitivní image a politické body. A to přesto, že za úspěšným jednáním není určitě jen jeho úsilí,“ dodal vedoucí katedry.
„Na druhou stranu, obecní zpravodaje jsou de facto nástrojem PR vedení obce vůči jejím obyvatelům. Tudíž je jejich funkcí šíření pozitivního obrazu. Ovšem nelze to přehnat. Realisticky uvažující PR manažer ví, že musí dávat prostor všem stranám, že nesmí nic přehánět do extrému,“ uzavřel Burgr.

Jména nejsou důležitá

Ani jeden z textů v radničním zpravodaji navíc není podepsán. „Znojemské listy jsou připravovány v jiném režimu než běžný tisk, kde články připravují jednotliví redaktoři. V případě rozhovoru se vedle pana starosty na jeho přípravě podíleli další tři lidé. Jejich jména nejsou důležitá, neboť Znojemské listy jsou opravdu týmovou prací,“ odmítla jmenovat autory článků mluvčí znojemské radnice a současně jedna z členek redakce Znojemských listů Renáta Bártová.

Koncept jednotlivých čísel vytváří podle ní redakční rada, která v případě náplní článků žádá o spolupráci další přispěvatele. „Všechny články pak absolvují kolečko k ověření věcné správnosti a právní korektnosti. Znojemské listy si totiž nemohou dovolit uvádět občany v omyl nebo je mást polopravdami,“ dodala Bártová.

V tiráži je pak kromě ní uvedena ještě Svatava Růžičková ze Znojemské Besedy, která na některých akcích města fotí a Martin Procházka. Ten je Kaššaiovým mediálním poradcem, připravuje pro něj prakticky veškerá prohlášení pro tisk a pro znojemské sociální demokraty pracoval už před volbami. „Naším cílem je přimět více lidí, aby si kupovali vaše zboží mnohem častěji a za více peněz,“ skví se slogan na první stránce webové prezentace jeho ostravské reklamní agentury.

Politický marketing je z Listů cítit i podle Jiřího Kacetla z ODS. „Po posledních komunálních volbách se z Listů stal bez jakýchkoli skrupulí oranžový stranický list znojemské ČSSD či lépe řečeno osobní bulletin pana starosty Kaššaie. Novinářská práce nectí základní principy slušnosti. Například moje výroky jsou citovány z jiných periodik, aniž by byl uveden zdroj, skutečnosti jsou často vytrhávány z kontextu, jazyk je místy velmi štvavý, až pomlouvačný, arogantní, informačně velmi nízký, což je s ohledem na zdroj financování z městského rozpočtu neomluvitelné,“ zlobil se Kacetl.

Anonymita autorů jednotlivých textů se nelíbí ani odborníkům. „Pokud někdo děkuje za rozhovor, pak by logicky měl navazovat jeho podpis. Nelze se vymlouvat na anonymní tým,“ uzavřel Burgr.

#nahled|https://g.denik.cz/69/0f/ftg_znojmo_noviny_znojemske_listy_4_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/69/0f/ftg_znojmo_noviny_znojemske_listy_4.jpg|-#
#nahled|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_3_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_3.jpg|-#
#nahled|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_1_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_1.jpg|-#
#nahled|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_2_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_2.jpg|-#
#nahled|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_5_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/69/0f/znojmo_noviny_znojemske_listy_5.jpg|-#