Například v Hodoníně stopli tamní radní kreslení projektu dříve připravených parkovacích domů u soudu před dvěma lety. Zejména kvůli vysoké ceně, domy měly stát přes šedesát milionů. „Nyní projednáváme studii, kterou nám zpracovala vybraná firma. Vrátí se k ní květnové zastupitelstvo,“ sdělil místostarosta Hodonína Libor Ambrozek.

Nové hodonínské zastupitelstvo po volbách se k novým možnostem parkování nejspíš musí vrátit. „Nazrává k tomu čas, tlak na parkovací místa roste. Bude na novém zastupitelstvu, aby rozhodlo, co si ze studie vezme a zda bude chtít nová parkoviště či třeba parkovací domy,“ dodal Ambrozek. Město za studii zaplatilo téměř sto tisíc korun.

Ilustrační foto.
Včelaři chtějí vědět, kdy schovat včely. Neznají datum, jen pololetí

Řidiči mezitím hledají, kde by našli skulinu aspoň o pár centimetrů širší než jejich auto. „Buď dlouho kroužím po centru a těsně kolem něj, nebo to vzdám a zkusím zaparkovat třeba u lázní. Moc mě to nebaví,“ posteskl si Jiří Procházka, který denně jezdí do Znojma.
Znojemští radní a zastupitelé parkování v historickém jádru města i jeho okolí řeší opakovaně. Před deseti lety hledali firmu, která by vyhledala místa pro stavbu parkovacích domů. Jejich nástupci psali svoje koncepce.

A teď projednávají představitelé města další. „Věnovali jsme se zejména památkové rezervaci. První výstupy dostalo vedení města před rokem. Máme deset dílčích doporučení, které postupně zavádíme,“ řekl radní David Štolpa, který má téma na starosti.

Nejvýraznější změnou bylo zatím zdražení parkovacích karet v centru pro podnikatele. „Doufáme, že ještě do konce roku se nám například podaří zavést platbu v parkovacích automatech bezkontaktními kartami,“ dodal Štolpa.

V Břeclavi podobný záměr neexistuje. „Ani nevím o žádném soukromém investorovi s podobným nápadem. Jde o poměrně vysokou investici s nejistou návratností,“ podotkl starosta Břeclavi Pavel Dominik.

Podle experta Davida Bárty musí města nejprve dobře vědět, k čemu parkovací domy chtějí. „Parkovací domy představují vysokou a těžko návratnou investici. Smysl dávají tehdy, pokud pojmou auta, která by jezdila a parkovala v zóně, kterou chce město uklidnit a oživit. Města by proto měla za pomoci vhodných technologií zmapovat kdy, kolik a kam řidičů jezdí, “ doporučil Bárta.

MARTIN MOŠTĚK, DAVID KVAPIL

Břeclavský dopravce Bors představil čtrnáct nových autobusů na stlačený zemní plyn.
Nové autobusy v Břeclavi jezdí na stlačený plyn. Zlepší kvalitu ovzduší ve městě