Odboráři stávkovou pohotovost vyhlásili po vůbec prvním jednání s vedením firmy o kolektivní smlouvě. „Ve Znojemské dopravní společnosti dosud žádná kolektivní smlouva nebyla, protože v podniku nebyla odborová organizace. Nyní je v našich řadách asi čtyřicet řidičů, což je třetina z celkového počtu ve firmě. O jednání usilujeme od prosince, poprvé jsme jednali v úterý a s výsledkem příliš spokojeni nejsme," sdělil Libor Weinstein, předseda odborové organizace brněnského dopravního podniku, pod kterou znojemští řidiči spadají.

Jak dodal, pokud jednání nenaberou pozitivní obrat, může zhruba do měsíce a půl nespokojenost odborářů přerůst ve stávku. „Chceme standardní podmínky, řidiči mají obrovskou pracovní zátěž, až dvě stě osmdesát hodin měsíčně, a plat třeba dvacet tisíc korun. To se nedá dlouhodobě vydržet. Pohotovost jsme vyhlásili proto, aby si vedení podniku uvědomilo, že to myslíme vážně," zdůraznil Weinstein.

Podle ředitele dopravní firmy Petra Chadima už úterní jednání určité výsledky přineslo. „Na mnoha věcech jsme se shodli. Klíčová je ovšem otázka mezd. Můžeme zaplatit jen tolik peněz, kolik máme. Požadavky odborářů neodpovídají ani platným smlouvám, ani tomu, co diktuje trh," uvedl Chadim.

Stávková pohotovost samotná podle něj nemá zatím na chod podniku žádný vliv. „Je to průvodní jev kolektivního vyjednávání. Chceme jednání vést tak, aby došlo k dohodě obou stran, vše ostatní jsou nyní spekulace," dodal ředitel.

O stávkové pohotovosti už má informaci i znojemská radnice. „Zprávu jsme obdrželi. První místostarosta Ludvík Hekrle hovořil s ředitelem Chadimem. Ten ho ujistil, že vyhlášená pohotovost se městské autobusové dopravy nedotkne," sdělila mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková.

Podle oblastního šéfa školských odborů a politologa Jaromíra Příkazského vyhlášení pohotovosti naznačuje napětí v podniku. „Pokud tam odbory dlouho nebyly, a nyní jednají takto, bude situace zřejmě vážná," uvažoval politolog.

Ostrá prohlášení podle něj zatím naproti tomu nemusí mnoho znamenat. „Je to obvyklý postup na začátku vyjednávání, aby měly obě strany kam ustupovat na cestě k dohodě," podotkl Příkazský.

Vyhrocený zaměstnanecký spor považuje v regionu za poměrně ojedinělý. „Alespoň pokud jde o případy, které by byly veřejně známé. V soukromé sféře mají odbory obecně těžší život, vedení podniků s nimi ze zákona musí jednat, proto nebývá nadšené, pokud vůbec vzniknou," dodal Příkazský.