Zástupci Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě přesvědčují krajské správce veřejné dopravy o užitečnosti navázání autobusů a vlaků už několik let. „Autobusy stále končí na šatovském náměstí. Přišli jsme s návrhem, jak linky projíždějící Šatovem protáhnout k nádraží a navázat je na vlaky. Lidé v Šatově by tak získali prakticky dvojnásobek spojů do Znojma, vlaky mezi Šatovem a Znojmem jezdí kratší dobu než autobusy. Krajský IDS ovšem šatovské nádraží, vyjma vlaků, zatím stále spíše přehlíží," argumentoval místopředseda spolku Jiří Kacetl.

Podle člena spolku Jakuba Maršalíka, který návrh zpracoval, by cestující ušetřili při jedné cestě čtvrt hodiny. „Ve variantě s přestupem z autobusu zajíždějícího k nádraží na vlak je jízdní doba kratší o čtrnáct minut. Cestující navíc jen posunutím jízd autobusů a návazností na vlaky získá místo devíti párů autobusů až třináct párů spojů denně," vypočítal Maršalík.

Návrh se zamlouval i starostovi Šatova Petru Javůrkovi. „Jednali jsme o tom naposledy loni. Návaznost spojů by byla prospěšná pro všechny. Šatov má tu nevýhodu, že má z jednoho konce na druhý dva kilometry. Už proto nevidím žádný problém v tom, aby všechny spoje zajížděly k nádraží a otáčely se tam. Ostatně poblíž nádraží je sídliště, jsou tam rodinné domy a koneckonců i Znovín," uvedl starosta Javůrek s tím, že městys by v případě dalších jednání prodloužení a navázání spojů doporučovala.

Zástupci KORDISu, který krajský systém veřejné dopravy koordinuje ovšem zatím uvažuje jen o navázání jednoho ranního autobusu na vlak. „. V současné době vidíme jako nejpotřebnější zajištění prodloužení spoje, který nyní v sedm ráno končí u šatovského obecního úřadu a o pět minut později se vrací zpět do Znojma. Jeho prodloužení by umožnilo návaznost na vlaky ve směru do Rakouska a tedy škol v Retzu. Nyní ovšem toto propojení zavést nelze, protože by spoj nestíhal dojet včas do Znojma na začátek školního vyučování," vysvětloval Květoslav Havlík z KORDISu.

Navázat další spoje prý v silách koordinátorů není a navíc se to podle nich nevyplatí. „Odjezdy ze Šatova směrem do Znojma musí být uspořádány tak, že autobus s vlakem na sebe nemohou vzájemně navazovat, a přestupy mezi vlakem a autobusy nejsou možné," dodal Havlík.

Jinou možnost ale podle jeho slov koordinátoři nemají. „Tento stav nás mrzí, ale je dán nutností přihlížet k zájmům obyvatel i dalších obcí na trase linky 818. Část Šatova ležící u nádraží má dnes spojení se Znojmem vlakem, druhá část, od nádraží vzdálenější, má naopak spojení autobusem 818. Počet cestujících autobusem od nádraží směrem do Znojma by byl velmi malý a toto prodloužení v délce 1,6 km by tedy nebylo efektivní," dodal Havlík.

S napojováním autobusů a vlaků mají své zkušenosti i v Miroslavi. „Dříve spojení mezi nádražím a městem zajišťoval místní dopravce, kterému jsme na tyto spoje přispívali. Od zavedení IDS je garantovaných šest spojů ve všední dny a tři o víkendu," informoval místostarosta Roman Volf. Jak dodal, brzy bude následovat další organizační změna. „Ještě letos má kraj postavit u nádraží autobusový terminál, kam budou zajíždět také autobusy, které dosud staví u státní silnice," doplnil Volf. Nádraží stojí asi čtyři a půl kilometru od města nedaleko hlavní silnice ze Znojma do Pohořelic.