Přesně dva roky uplynuly dnes od chvíle, kdy Česká republika přistoupila k schengenskému prostoru. Společný evropský prostor přinesl velkou změnu jak do života lidí, kteří jen občas cestují přes hranice, tak především pro obyvatele pohraničí. Linii, ve které se ještě před dvaceti lety táhly do nekonečna ostnaté zátarasy, mohou dnes lidé přejít prakticky kdekoliv a nepotřebují k tomu ani cestovní pas.

Z obcí blízko hranic rozšíření patrně nejvíce uvítali v Jaroslavicích. „Konečně žijeme ve svobodné Evropě a k sousedům se můžeme rozjet, aniž bychom potřebovali pořád žádat o nějaká povolení,“ řekl tamní starosta Petr Zálešák.

Z Jaroslavic totiž vedou dvě silnice do pár kilometrů vzdálených rakouských obcí. Až do roku 2007 ale museli lidé z Jaroslavic a okolí jezdit buď přes hraniční přechod v Hatích nebo přes Hevlín.

Bizarní zkušenost přineslo zavedení schengenského systému starostovi Vratěnína Martinu Kinclovi. „Na silnici k přechodu, po které do té doby jezdily i autobusy, se objevila značka slepá silnice a omezení do tří a půl tun. Psal jsem na policii, na kraj i na ministerstvo, co to má znamenat? Odpovědí jsem se sice nedočkal, ale nesmyslná značka aspoň brzy zmizela,“ zavzpomínal starosta.

I Vratěnínem proto jezdí v posledních dvou letech více nákladních aut. „Otevření hranic prospělo například jemnické dřevařské firmě, která může více spolupracovat s pilou v rakouském Raabsu. Také pro rakouské zemědělce je snazší dostávat se na pole, která tu mají,“ dodal starosta.

Smíšené pocity mají z definitivního otevření hranic v Hevlíně. „Změna jistě přinesla jednodušší a komfortnější cestování lidem, kteří v Rakousku pracují, nebo třeba jedou do lázní v Laa. Na druhé straně nás trápí výrazný nárůst provozu kamionů. Jejich počet začal stoupat postupně, dnes už Hevlínem projíždí jeden za druhým, že se ani pořádně nedá přejít přes hlavní silnici,“ povzdechl starosta Hevlína Drahomír Nosek.

Zejména od vstupu republiky do EU před pěti lety a s rozšířením schengenského systému před dvěma roky prochází výraznými změnami někdejší mezipásmo v Hatích, které se mění v obchodní a zábavní zónu. Nejdéle zde působí firmy, které od devadesátých let provozovaly duty free obchody.

„Z pěti někdejších provozovatelů zbyli dva. Režim duty free pro nás skončil se vstupem do Unie. Za naši společnost mohu říct, že zájem zákazníků kopíruje výkyvy ekonomické situaci v Evropě a podle ní mírně stoupá či klesá, “ řekl mluvčí společnosti Excalibur provozující řadu obchodů a služeb právě v Hatích.

Výraznou změnu za poslední dva roky zaznamenali v Hatích v outletovém centru Freeport.

„Do roku 2007 u nás téměř ze tří čtvrtin nakupovali Češi. Rakušané začali mnohem víc jezdit, když se s rozšířením Schengenu zbavili kontrol na hranicích. V roce 2007 nám také nejvýrazněji narostly tržby a to o třicet procent,“ sdělil ředitel společnosti Freeport Jan Procházka.

Přestože státní hranice v případě volného pohybu osob už prakticky nic neznamená, policisté z ní úplně nezmizeli.

„Policisté už sice nestojí přímo na přechodech, ale hranici stále sledujeme. Naše hlídky tam působí a zadržely již mnoho běženců. Ti lidé se zřejmě domnívají, že po otevření hranic se do Rakouska a dál dostanou snadněji,“ uvedla mluvčí brněnského ředitelství cizinecké policie Dana Krejčí.

Před týdnem se o tom přesvědčila například skupina Číňanů. Ty policisté kontrolovali v Chvalovicích. „Prokázali se vietnamskými pasy, ale při dalším šetření hlídka zjistila, že jde o čínské státní příslušníky,“ připomněla Krejčí. Čtveřice Číňanů nyní čeká na rozhodnutí o vyhoštění. Řidiče, který je vezl, stíhá policie pro převaděčství.