Sjetí domovské řeky Dyje byl pro generace znojemských vodáků neuskutečnitelný sen. Na hranici, kterou řeka několikrát přetne, stáli ještě před osmnácti lety pohraničníci s povolením zabíjet. Od pátku to je, až na úsek v Národním parku Podyjí, možné. Poprvé od konce rakouské monarchie a malé přestávky zaviněné druhou světovou válkou padla hranice.

„Určitě plánujeme, že příští rok pojedeme vrchní část Dyje z rakouské strany až do Podhradí a k vranovské přehradě. Pojedeme ale i spodní část Dyje, zhruba tři kilometry na ní zasahují do rakouské strany a tam se nám bohužel nikdy nepodařilo získat povolení,“ řekl předseda oddílu znojemských vodáků David Gros. Vodním turistům se otvírá cesta ze Znojma až k novomlýnským nádržím nebo dokonce do lednického zámeckého parku.

Novou Vltavou nebo Lužnicí se ale Dyje pro vodáky pravděpodobně nestane. „V řece je příliš málo vody a některé úseky se dají sjet jen při vyšších průtocích,“ řekl Gros.

Zážitek ze sjetí domovské řeky tak potěší především místní.

Kamiony v Hevlíně


Odvrácenou tvář ukáže zrušení hranice v Hevlíně. Do obce vjedou pravděpodobně kamiony. Pohraniční policie je zde neodbavovala. „U hlavní silnice stojí škola a školka. Zvýší se doprava. Budeme muset vybudovat osvětlené přechody. Navíc provoz zhoustne, až se začne opravovat hlavní tah z Brna do Znojma. Doprava bude odkloněna přes nás,“ řekl starosta Hevlína Drahomír Nosek.

Otevření hranice přinese ale pro obyvatele Hevlína i pozitivní změnu. „Hodně lidí tu pracuje v Rakousku. Cesta do zaměstnání se zkrátí. Nebudou muset počítat se zdržením na přechodu,“ dodal Nosek.

Vstup do Schengenského prostoru zkrátí cestu i mezi rakouským Seefeldem a Jaroslavicemi. Až do čtvrtka tam museli k cestě autem z jedné obce do druhé využívat vzdálené přechody v Hatích nebo v Hevlíně. To půlnocí padlo.

Novinky v Podyjí


Starosti ubudou i turistům v Národním parku Podyjí. „Zmizí časová omezení na hraničních přechodech Heiliger Stein, Hardegg a Podmyče – Felling. V národním parku ale vede hranice především kolem řeky, a to v první ochranné zóně. Turisté by zde měli chodit jen po značených cestách,“ řekl ředitel správy parku Tomáš Rothröckl.

Hranice padne i na železnici. Oba státy ale bude stále rozdělovat přístup státních drah. Zatímco v Retzu zaplatí lidé za zpáteční lístek do Vídně Euregio bez jakýchkoliv slev jedenáct euro (zhruba tři sta korun), v jen pár kilometrů vzdáleném Šatově to je za stejný lístek přes sedm set korun.