„Všichni víme, že oprava silnice je nezbytná. Naši řidiči autobusů se snaží jezdit tak, aby do děr nevjeli, ale ne vždycky se jim to daří. Určitě ze stavu silnice nemáme radost a těšíme se, až bude jednou zcela opravená,“ komentoval ředitel Znojemské dopravní společnosti Psota Petr Chadim.

Na posledním jednání znojemských zastupitelů vystoupil s kritikou silnice například primář plicního oddělení Jan Kerwitzer. „Právě jsem se vrátil z Brna a mohu vám říci, že ta silnice je v katastrofálním stavu. Měli bychom více apelovat na kraj a žádat nápravu,“ řekl Kerwitzer. Pomoci by podle něj i některých ostatních zastupitelů města měl i hejtman, který za Znojemsko kandidoval do sněmovny a má ve Znojmě poslaneckou kancelář.

Kraj ovšem není vlastníkem silnice a nemá tak prakticky možnost do silnice Znojmo – Brno investovat.
„Jde o silnici první třídy, která je vlastnictvím státu. Kraj však všemožně podporuje myšlenku rekonstrukce a rozšíření této silnice v co nejkratší budoucnosti. O komplexnější opravu současného stavu se ale musí postarat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kraje jsou vlastníky a správci pouze silnic druhé a třetí třídy,“ vysvětlil mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček.

Podle šéfa znojemských silničářů k nejhorším úsekům patří silnice u Lechovic a Kašence.
„Nejde jenom o jeden úsek, podobných, plných výmolů, je několik. Nejhorší situace je skutečně u Lechovic. Povrch silnice je zde celý rozpadlý,“ popsal Zdeněk Komůrka.

Dodal, že veškerou údržbu státních komunikací dělají na základě smlouvy. „Nyní v nejhorších úsecích už týden děláme obyčejné vysprávky, nic jiného zatím nejde. Znamená to, že klasicky lepíme studenou směsí díry. Co s tím míní majitel dlouhodobě dělat, to netušíme. Ale ŘSD by se silnicí mělo udělat něco zásadnějšího,“ povzdechl si nad tristní situací šéf silničářů. Konstatoval, že vysprávky mohou vydržet den, ale i několik měsíců.

„To záleží na více faktorech. Například jak moc je silnice nasáklá vodou, jaký je provoz, či jaký je samotný podklad nebo jaké bude počasí. Nedá se dopředu říct, jak dlouho dočasné správky vydrží,“ řekl Komůrka.

Řidiči se však v příštím roce zcela nové silnice nedočkají.
„Nyní v zimním období nemůžeme zajišťovat nic jiného, kromě místních provizorních spravování výtluků. Hned, jakmile nám to klimatické podmínky umožní, začneme se souvislou opravou této silnice. Na nejvíce poškozených úsecích počítáme s opravami,“ popsala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Rozsáhlejší oprava však v plánu, vzhledem ke škrtům na příští rok, není.
„Nepatří mezi superkoncepční akce. Máme tedy na příští rok připravené souvislé frézování a opravy silnice I/53, se kterými bychom chtěli začít hned na jaře,“ zakončila Vápeníková.