Bezpečnější. Taková by měla být část hlavní silnice ze Znojma na Brno v místě křižovatky u obce Dyje.

Ta je častým místem dopravních nehod. Silničáři si ji vybrali za modelovou. Chtějí na ní vyzkoušet nový typ dopravního značení. Ve středu proto na hlavní silnici nastříkali speciální hmotu.

S policií ale nikdo tento krok nekonzultoval. „Je to výrazná změna povrchu silnice. Bylo přitom rozhodnuto bez nás. Postřik jsme požadovali před nebezpečnějšími křižovatkami. Třeba tam, kde je před nimi nepřehledný horizont,“ uvedl znojemský policejní dopravní inženýr Jiří Latner.

Podle něj se policii na jižní Moravě podařilo zatím zastavit stejné označení na dalších dvou křižovatkách v kraji. „Policie se obrátila na krajský úřad a v dalších případech se už budeme rozhodování o dalším umístění nástřiků účastnit. V případě Znojma ale už bylo pozdě,“ dodal Latner.

Méně nehod


Podle docent Jana Kudrny ze stavební fakulty brněnského Vysokého učení technického, který projekt zpracovával, má zdrsněný povrch snížit nehodovost.

„Nástřik zkrátí brzdnou dráhu auta na polovinu. U Znojma je nástřik proto, že když vjede z vedlejší silnice auto do hlavní, bude mít řidič na hlavní silnici větší šanci zastavit. Nástřik stál asi půl milionu korun. Pokud se počítá při haváriích hodnota lidského života na jeden milion korun, stačí zachránit jediného člověka a investice se dvakrát vrátí,“ uvedl.

O silnici ze Znojma do Brna se stará Ředitelství silnic a dálnic. „Peníze na nástřik uvolnilo ministerstvo dopravy v programu na odstranění nehodových míst. Pro nás tato místa vytipovala specializovaná firma, která provedla měření drsnosti povrchů, měla statistiky nehod na konkrétních místech. Považujeme její doporučení za dostačující,“ řekl šéf brněnského Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp.

Odborníkům i řidičům však vyřešení dyjské křižovatky připadá nelogické.

„Tento povrch se používá hlavně na vedlejších silnicích před značkou stop. Na znojemském okrese jsem se nesetkal s tím, že by ho silničáři dávali na hlavní silnici,“ komentoval situaci majitel autoškoly Miloslav Pelc.

Na hlavní: nesmysl


„Dávat to na hlavní silnici mi přijde jako nesmysl,“ uvedl řidič z povolání David Sklenář.

„Záleží na investorovi, kam chce povrch dát. Použití na hlavní silnici ale není moc obvyklé, srážce může zabránit skutečně jen na poslední chvíli,“ domnívá se i Milan Dont z Centra dopravního výzkumu.