Někteří starostové přičítají odkládání staveb liknavosti úředníků. „Stavba obchvatů se odkládá už dlouhá léta, přitom obcemi projíždí pět až osm tisíc aut denně. Velkou část z nich tvoří kamiony a není výjimkou, že jedou obcí i osmdesátkou,“ nelíbí se například Pavlu Nechvátalovi, starostovi Pavlic.

Odbočit z hlavní silnice na pravoúhlých křižovatkách nebo naopak na ni vjet je hazard i podle starostky Blížkovic Šárky Ježkové. „Už několikrát se mi osobně stalo, že jsem musela odbočku přejet. Není totiž výjimkou, že přímo v křižovatce se auta na hlavní silnici předjíždí, kamiony vás tlačí zezadu a často si nevšimnou blinkru na autě. Raději jedete dál a otočíte se na blízké točně,“ popsala Ježková.

Při poslední vážné nehodě tam zemřeli dva lidé. V případě mlhy i místní hledají samotné místo k odbočení s těžkostmi. Už letos se ale Blížkovičtí dočkají nápravy, alespoň částečné. Ředitelství silnic a dálnic kývlo na rekonstrukci křižovatky na základě letitého úsilí starostky. „Křižovatku rozšíří nájezdové a výjezdové pruhy, bude to bezpečnější. Výhodou je, že všechny potřebné pozemky jsou obecní, tak jsme je dali k dispozici. Rekonstrukci nám pomohl prosadit i senátor Tomáš Třetina,“ ocenila Ježková.

Rekonstrukce blížkovické křižovatky vyjde Ředitelství silnic a dálni na zhruba dvacet milionů korun a má začít v červnu. Problém může být právě prázdninový termín a zvýšený pohyb aut za cestou do Chorvatska. Ve stejnou dobu bude totiž omezen kvůli rekonstrukci vozovky i průjezd Pavlicemi na Grešlové Mýto. Po dobu čtrnácti dnů má být zavřený úplně.

Horizont a oslňující slunce přispívají zřejmě nejvíc k nebezpečným situacím na křižovatce u Zvěrkovic na hranici kraje. Místní mají ještě v paměti tragickou nehodu, při níž tam při odbočování zemřeli čtyři mladíci. Plánované rekonstrukce křižovatky se nedočkají ani obyvatelé Kravska, státní silničáři projekt zrušili.

Neustále je odkládaná i stavba kruhové křižovatky u Kasáren. U ní poukázal na složitosti majetkového vypořádání Tomáš Vyhlídal z brněnského ředitelství silnic a dálnic. „U Kasárenské křižovatky jsme zahájili vyvlastňovací řízení, už napodruhé. Doufáme, že se podaří a budeme moci stavbu zahájit příští rok na jaře,“ řekl Vyhlídal.

Celkové řešení silnice I/38 s obchvaty obcí je nyní ve fázi projektových změn. „Kromě aktualizace dopravního modelu je třeba zajistit biologické průzkumy a podklady pro EIA. Nastaly komplikace se zásadami územního rozvoje Jihomoravského kraje, je třeba najít vhodnou cestu,“ přiblížil Vyhlídal.

Luděk Sosna z ministerstva dopravy předpokládá, že zahájení jakýchkoliv prací na silnici I/38 by mohlo začít nejdříve ve výhledu pěti až osmi let. „Jednodušší optikou se může zdát, že je jedno jestli postavíme jeden nebo dva pruhy, ale kdejaký sjezd musí mít mimoúrovňové křižovatky, s tím souvisí i výkup pozemků. Samotné zahájení jakýchkoli prací vidíme ve výhledu pěti až osmi let,“ uvedl Sosna.