Podle stávající ředitelky školy Aleny Vavrouškové má škola podporu, rodiče jsou jejími partnery. Na nedávném Dni otevřených dveří se o tom přesvědčila. „Máme důvěru rodičů a děti k nám chtějí posílat, už jim tak nezáleží na tom, kde to bude. Pokud se přesuneme jinam, půjdou s námi,“ podotkla Vavroušková.

Budoucnost školy podpořilo 2 987 lidí svými podpisy. Z toho byla více než polovina obyvatel Znojma.

Den otevřených dveří v kuchařovické škole se konal 21. března. Děti zde navštěvují první stupeň.Den otevřených dveří v kuchařovické škole se konal 21. března. Děti zde navštěvují první stupeň.Zdroj: Spolek rodičů

Walfdorská škola v Kuchařovicích vznikla roku 2019, kdy nastoupilo devět dětí, nyní je jich osmašedesát. „Bohužel z toho počtu jsou pouze dvě děti z Kuchařovic. Chceme mít školu, kterou budou využívat místní rodiny,“ sdělila Deníku nová místostarostka Jitka Krulová.

Depozitář Jihomoravského muzea ve Znojmě v Alšově ulici doplní expozice i centrum regionální výuky. Náklady jsou 122 milionů.
Top investice kraje na Znojemsku: silnice, oprava mostu i nový depozitář muzea

Po posledním zastupitelstvu nahradila Aleše Mlejnka, kterého z funkce odvolali. „Situace kolem walfdorské výuky graduje v obci od roku 2022, kdy zastupitelstvo nepřijalo návrh zřídit druhý stupeň ve Znojmě. Financovali bychom a ve finále dotovali vzdělávání pro celý region. Tenkrát pro to paradoxně nezvedli ruce ani ti, kteří nyní hlasovali pro mé odvolání,“ napsal mimo jiné Mlejnek v obsáhlém vyjádření pro týdeník Znojemsko.

Poukázal rovněž na to, že obec nechtěla čekat, až děti i pedagogové školu opustí a rozhodli se pro její plynulou transformaci. Deníku poskytl rozhovor ZDE.

Co je to waldorfská škola? Učitelé kladou důraz na individualitu žáka a rozvíjí jak jeho intelektuální schopnosti, tak i ty praktické a umělecké. Výuka na waldorfské škole se od běžného vyučování značně odlišuje. Hlavní předměty jsou vyučovány v blocích, takzvaných epochách. Při výuce nevyužívají učitelé učebnice a žáky neznámkují klasickými známkami. Používají individuální slovní hodnocení. Žáci se začínají brzy učit cizí jazyky, naopak při čtení a psaní je výuka pomalejší. Škola klade důraz na umělecké předměty, pracovní a řemeslné činnosti. Do školních aktivit se také více zapojují rodiče.

Podle Jitky Krulové nebude změna nijak dramatická. „Může zůstat školou s využitím většiny walfdorských prvků. Naší snahou je mít fungující školu, s příznivou atmosférou nejen pro děti, ale i pedagogy. Pevně věřím, že škola si opět získá důvěru kuchařovických rodičů a že nabídne moderní vyučovací metody. Ocení je pak jak místní, tak i děti z okolí,“ doufá Krulová.

Sbírka na portálu Donio pomáhá rodině Součkových k pořízení auta. Laura bude od září dojíždět do speciální školky.
Ze Stálek do Znojma. Cesty do speciální školky usnadní Lauře auto. Pomáhá sbírka

Doplnila, že obec jako zřizovatel se musí více snažit o lepší komunikaci mezi rodiči i školou. „Jako nová místostarostka pro to budu dělat maximum,“ zmínila.

Dosavadní ředitelka kuchařovické školy se účastní opakovaných jednání ve Znojmě a snaží se najít prostory pro pokračování waldorfské formy výuky. „Máme děti z celého okresu a Znojmo by bylo na dojíždění nejlepší. Musíme vyřešit kde, od kdy a za jakých podmínek,“ podotkla Vavroušková s tím, že patrně by byla škola soukromá a zřizoval by ji Spolek rodičů.

Doplnila, že walfdorskou školu nepovažuje za alternativní, jde spíše o inovativní přístup. „Od roku 2030 by měl navíc fungovat rámcový vzdělávací program ve všech školách, už nebude žádnou raritou a změna přístupu k dětem při vyučování bude nezbytná,“ poukázala ředitelka.

Rada obce již vybrala její nástupkyni, která se ujme funkce od nového školního roku. Deník podrobnosti má, starosta Aleš Kubek ale jméno budoucí ředitelky uvádět nechtěl. „Funkce se ujme od 1. září. Stávající ředitelku jsem požádal o součinnost a slíbila podat pomocnou ruku. Bude nutné zklidnit celou situaci a nastavit komunikaci mezi obcí, rodiči a pedagogy,“ poukázal Kubek.

Mariánské náměstí ve Znojmě.
Omezení pro řidiče ve Znojmě. Opraví kruhový objezd na Mariánském náměstí

Celou situaci vnímá starostka Znojma Ivana Solařová, která vyjádřila všem zúčastněným pochopení. „Vyhrocená situace kolem Waldorfské školy v Kuchařovicích mě mrzí a komplikuje dialog o budoucnosti školy. Současně vnímám obavy z nejistoty ze strany rodičů," vzkázala.

Jak doplnila, chápe postoj některých kolegů zastupitelů z Kuchařovic, kteří chtějí školu zpřístupnit i kuchařovickým dětem, jejichž rodiče preferují klasičtější styl školní výuky. „Pevně proto doufám, že se vše uklidní a bude možné vést racionální debatu o dalším fungování Waldorfské školy, uzavřela.

Aleš Mlejnek, bývalý místostarosta Kuchařovic, v pozadí místní škola.
V proměnu kuchařovické školy věřím, říká odvolaný místostarosta Aleš Mlejnek

Jak doplnil mluvčí města Pavel Kovařík aktuálně se Znojmo snaží vyhodnotit situaci, zejména s ohledem na nedávné události v Kuchařovicích, kde došlo ke změně ve vedení tamní školy. „Vedení našeho města je také v kontaktu se zástupci rodičů waldorfské školy. Věříme, že se díky komunikaci všech aktérů podaří najít způsob, jak naplnit očekávání rodičů," poukal Kovařík.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Alternativní škola v Brně: jen čtyři předměty, delší hodiny a expediční čtvrtky

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková