Například ve znojemské prodejně Okay elektrospotřebiče začala zvýhodněná nabídka už v sobotu. Slevy mají podle letáku před prodejnou platit až do pátého ledna. „Jedná se o velký výprodej elektra se slevami až dvaapadesát procent. O povánoční výprodeje je u nás každoročně velký zájem. Lidé, kteří netrvají na elektrospotřebičích přímo pod stromečkem, si rádi počkají na slevu u vyhlédnutého zboží. Očekáváme vysokou návštěvnost na všech prodejnách," sdělil deníku Rovnost mluvčí sítě prodejen s elektronikou Ondřej Pešák.

Výprodej se podle něj vztahuje na vybrané produkty ze všech kategorií elektra. „Od telefonů a tabletů přes počítače až po pračky, chladničky nebo třeba kuchyňské roboty," upřesnil Pešák.

Hned na Štěpána zašla do prodejny také Michaela Košíčková. „Nepřišla jsem kvůli slevám, ale kvůli reklamaci. Osobně na povánoční slevy moc nedám. Ceny zboží srovnávám na internetu a většinou elektronický nákup vyjde levněji," řekla Košíčková.

Jak dodala, lampa, kterou koupila, vyšla levněji právě ve znojemské prodejně Okay elektrospotřebiče.

Podle brněnského analytika ze společnosti Home Credit Michala Kozuba už dávno neplatí, že vánoční nákupy se pojí jenom s prosincem. „Změnil to trend výprodejů, který vánoční nákupy prodloužil směrem do ledna," vysvětlil.

Levnější kolekce

Vánoční zboží zlevní také v supermarketech Albert. „Zákazníci po svátcích najdou vybrané zboží zlevněné o desítky procent. Například vánoční kolekce, čokoládové figurky či kalendáře. Výprodeje budou i v oddělení kosmetiky, hraček, drobné elektroniky a svíček," uvedl ředitel komunikace Jiří Mareček.

Povánoční slevy jsou podle analytika Kozuba trend, který se objevil v posledních letech. „Řada spotřebitelů už na ně cíleně čeká a omezuje své nákupy před Vánoci na nutné minimum," uvedl. Podle něj je ale na místě obezřetnost. „I když obchody inzerují vysoké poklesy cen, ne všechno zboží musí ve slevě být, případně je v minimální výši. Proto by lidé neměli bezmyšlenkovitě nakupovat jen proto, že obchod slevu slibuje," upozornil.

Souhlasí s ním šéf právního oddělení spotřebitelského časopisu dTest Lukáš Zelený. „Zákazníci si musí dát pozor například na falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Nebo dočasné navýšení ceny, aby pak mohla být snížena na původní hladinu, a vydávání tohoto rozdílu za slevu," přiblížil triky obchodníků Zelený.

Právě proto lidé hlídají cenu i na internetu. „Využívám srovnávačů cen. Většinou nákupem na internetu ušetřím, neplatí to ovšem vždy. Nejsem si jistá tím, že obchodníci nabízí své zboží skutečně natolik výhodně, jak lákají zákazníky prostřednictvím letáků či plakátů," uzavřela Košíčková.