Tato kurátorka, publicistka a kritička nahradí Milana Bufku, který na funkci rezignoval letos v srpnu. „Osobně paní Juříkovou neznám. Určitě ji ale požádám o schůzku a budu se s ní chtít bavit o tom, aby se k nám plátna Epopeje do Krumlova zase vrátila," reagoval na zvolení Juříkové moravskokrumlovský starosta Tomáš Třetina.

Juříková donedávna působila jako kurátorka sbírky soukromé pražské galerie Zlatá husa, za níž stojí bývalý ředitel televize Nova Vladimír Železný.

Dříve pracovala i jako kurátorka sbírky moderního sochařství v Národní galerii.

Redakci Znojemského deníku Rovnost se včera Juříkovou nepodařilo kontaktovat, aby naznačila svůj vztah k problematice umístění Epopeje. O svém vztahu k tomuto dílu však již hovořila na serveru iHNED.cz. Naznačila, že Epopej je pro ni spíše pozoruhodností než zásadním dílem.

„Je pak otázkou, jestli rozhodnutí exponovat Epopej ve Veletržním paláci přináší Galerii hlavního města Prahy zásadní prospěch z marketingového hlediska. Co si ale počít s nedávno otevřenou expozicí, která stála desítky milionů? Bude tam teď chvíli muset vydržet. Co dál, to je věc odborné diskuse," zmínila.

Bývalý ředitel Milan Bufka, který na funkci rezignoval ke konci srpna, působil v městské galerii téměř čtyři roky. Dříve pracoval jako správce konkurzní podstaty společnosti Škoda. Svou rezignaci oznámil letos v červnu poté, co mu vedení města vyčítalo například překročení rozpočtu na výstavu Slovanské epopeje. Bufka se ale proti výtkám ohradil.

Jako prioritu po svém nástupu chce Juříková zadat audit hospodaření a kontrolu investic. „Mám na mysli i odborné působení instituce, která sice navenek vykazuje zajímavou výstavní činnost, nicméně uvnitř se chová jako uzavřená laboratoř," uvedla Juříková pro ČTK.

Krumlovský starosta Třetina věří, že s novou šéfkou pražské galerie bude jejich vzájemná komunikace ohledně Epopeje na lepší úrovni než s jejím předchůdcem. „S panem Bufkou už to bohužel bylo v osobní rovině, a strašné bylo, jak se k celé té věci postavil," připomněl Třetina Bufkovo překotné a v závěru i předražené stěhování Epopeje do Prahy.

Návštěvnost klesla

Krumlov se teď soustředí zejména na opravy tamního zámku, kde bylo Muchovo monumentální dílo desítky let vystaveno. „Chceme tyto prostory opravit, rozšířit a nachystat tak, aby tady mohla být plátna v pořádku opět vystavena," naznačil Třetina.

Do zámku v Krumlově by tak ještě během podzimu mohli dorazit první řemeslníci. A to konkrétně do východního křídla, aby tam začali s opravami výstavních prostor.

Opravy měly sice vypuknout už v létě, podle vedení města ale vše zdržely zdlouhavé úřední postupy. I proto se však do prostor zámku dostali během prázdnin oproti předpokladům návštěvníci. Zdevastované interiéry a expozici moderního umění si ale prohlédly jen asi dva tisíce lidí. Když přitom byla na zámku k vidění Epopej, dorazilo na patnáct tisíc návštěvníků. „S letošní návštěvností jsme ale přesto spokojeni," uvedl ředitel krumlovského Městského kulturního střediska Bořivoj Švéda.

První etapa oprav by měla přijít na šest milionů korun.