„Zámek v Moravském Krumlově není v současnosti v takovém stavu, aby v něm Epopej mohla být umístěna, a nemyslím si, že by v dohledné době v takovém stavu byl. Zároveň Praha nemá jinou reálnou možnost, kam obrazy umístit. Doba trvání expozice ve Veletržním paláci nezávisí pouze na vůli Národní galerie prodlužovat smlouvu. Další vývoj ovlivní i opravy krumlovského zámku a skutečnost, zda Praha najde pro plátna jiné prostory. Vystavení Epopeje je pro nás i návštěvníky města velkým uměleckým přínosem," sdělil pražský radní pro kulturu Václav Novotný.

Muchovu expozici v hlavním městě ale provázejí finanční nejasnosti. Podle Novotného totiž Galerie nedodržela plánovaný rozpočet. „Z rozpočtu města jsme vyčlenili patnáct milionů korun, víc už poskytnout nemůžeme. Další výdaje musí uhradit Galerie," poznamenal Novotný.

Celkové náklady na instalaci  obrazů v Praze se vyšplhaly na šestatřicet milionů korun. „Jen technické zabezpečení, transport a restaurátorské práce stály šestadvacet milionů korun. Deset milionů zaplatíme Národní galerii za výpůjčku výstavních prostor. Další sumu, asi čtyři a půl milionu korun, tvoří finance, které byly zmařeny protiprávním jednáním Moravského Krumlova. Jejich vymáhání bude po poradě s právníky předmětem soudní žaloby. Investované peníze se nám vrátí na zaplaceném vstupném nejdříve za pět let," sdělil ředitel Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka.

Zklamání a smutek neskrýval starosta Moravského Krumlova. „Mrzí mě, že na vernisáž Galerie nepozvala lidi, kteří se o Epopej roky starali. Co se týká dalších jednání, je pro mě v tuto chvíli partnerem pouze pražská radnice a radní Václav Novotný. Rokujeme s ním o opravě zámku a jeho podmínky pro případný návrat obrazů na krumlovský zámek jsou v souladu s podmínkami Národního památkového ústavu," řekl starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina.

Emoce a obavy o plátna neskrýval ani vnuk malíře John Mucha. „Je mi líto, že maminka nebyla pozvaná na vernisáž. Určitě by se ráda zúčastnila. K expozici ve Veletržním paláci jsme měli vždy výhrady. Domnívám se, že zástupci Galerie jsou si vědomi katastrofálních technických podmínek, které v paláci byly. Rozhodli se do jejich zlepšení investovat velkou částku, původní rozpočet přeplatili asi o dvě stě procent," řekl Mucha.

Termín zpřístupnění obrazů přitom galeristé stále posouvali. „Památkový ústav nařídil, že plátna nesmí být srolovaná více než tři dny. Několikaměsíční navinutí pláten na obří cívky dokumentuje postoj Galerie k Epopeji. Moje obavy nejsou utišeny a stále jednám o využití budovy Hlavního nádraží pro expozici obrazů. Pokud jde o záměr ředitele Galerie žalovat Moravský Krumlov o částku čtyři a půl milionu, je to pro mne skutečně negativní překvapení," vyjádřil se Mucha.

Návštěvníci tak ode dneška uvidí ve Velké dvoraně Veletržního paláce monumentální plátna zavěšená na šedých panelech, které ukrývají nosnou konstrukci. Rámy obrazů jsou  tmavohnědé barvy a expozice je decentně nasvícena ze stropní konstrukce Velké dvorany.

Datum zpřístupnění výstavy bylo několikrát posunuto, protože plátna vyžadovala speciální tepelné podmínky. Muselo se zakoupit nové osvětlení a topné systémy.

Návštěvníci mohou Muchova plátna vidět od úterý do neděle vždy od 10.00 hodin do 18.00 hodin. Základní vstupné je 180 korun, snížené pro děti nad šest let, studenty a seniory je 90 korun.

Stěhování Muchova díla z Moravského Krumlova i umístění obrazů ve dvoraně, o kterém rozhodla Praha, vyvolává diskuze. Proti převozu pláten se postavil jak Krumlov, kde bylo rozsáhlé dílo vystaveno od konce druhé světové války, tak potomci malíře. Alfons Mucha obrazy daroval  Praze pod podmínkou, že pro ně vybuduje pavilon. To se dosud nestalo.

ILONA PERGROVÁ
JITKA EISENHAMMEROVÁ