Řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky. Takový je ortel dopravní policie až u čtvrtiny nehod v Jihomoravském kraji. Z výzkumu, který včera představili odborníci Vysokého učení technického v Brně, vyplývá, že na vině nemusí být vždy jen řidič. Za nehody může často i zvýšená klouzavost silnice způsobená jejím obroušením v místě, kde se často brzdí.

„Vypracovali jsme seznam nejrizikovějších míst v Jihomoravském kraji, kde dochází nejčastěji k nehodám zaviněným nedostatečnou protismykovou úpravou silnic,“ uvedl vedoucí projektu Jan Kudrna. Výzkum ukázal, že nehodovost na opotřebovaných místech silnice je téměř pětkrát vyšší než na bezproblémových místech nebo místech s dostatečnou protismykovou úpravou.

 

Klikni pro větší náhled


Ta mimo jiné spočívá v položení speciálního červeného koberce, který povrch zdrsní a pomůže zabránit smyku na obroušené silnici. A to zejména na místa před křižovatkami, přechody nebo vlakovými přejezdy, tedy tam, kde se často brzdí. Ve Velké Británii či Německu na riziková místa upozorňují například značkami a rovněž se podobné nebezpečné úseky častěji upravují. „Na jižní Moravě jsou nejkritičtější místa naopak v nejžalostnějším stavu,“ upozornil Leoš Nekula, jehož firma se zabývá měřením protismykových vlastností silnic. Řidič nemůže podle něj předpokládat, že se najednou dostane na povrch často podobný náledí.

Na základě projektu brněnské techniky přidělil letos v srpnu Státní fond dopravní infrastruktury na úpravu kritických míst v kraji deset milionů korun. Zatím silničáři vylepšili pouze tři za zhruba jeden milion korun.

„Zbylých sedm lokalit bude hotových do konce května příštího roku, protože práce se na zimu přerušují,“ uvedl Jiří Rupp z Ředitelství silnic a dálnic, který má investici na starosti. Protismyková úprava podobná té, kterou v kraji navrhují odborníci z brněnské techniky, existuje už delší dobu u Slavkova na Vyškovsku.

„Protiskluzový pruh v holubickém kopci za Slavkovem se osvědčil, řidiči tam dávají automaticky nohu z plynu. Výrazně tam ubylo nehod,“ řekl mluvčí vyškovské policie Alois Gryc. Místa s nebezpečím smyku policisté monitorují. „Na těchto projektech protismykových úprav silnic spolupracujeme a pomáháme tipovat kritická místa,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. Kudrna se ale obává, že řidiči mohou výzkumy povrchu silnic i zne〜užít. „Řidiči si nechávají po nehodě vypracovávat posudek na stav silnice a stále častěji uspějí,“ dodal Kudrna.