Lehce nabyla, lehce pozbyla. Tak by se dal parafrázovat nepříjemný zážitek jedné zobyvatelek bytového domu vMikulovicích na Znojemsku. Zdůrazňujeme na Znojemsku, protože lokalizace obce hraje vtomto případě důležitý význam.
Zuzana Lamačová žije společně snájemníky dalších devíti bytů v budově bývalé školy. Je samoživitelka a vychovává pět dětí. Žije směsíčním rozpočtem asi dvacet tisíc korun. Když jde nakupovat, obrací každou korunu. Proto zajásala, když zjistila, že má na svém účtu třináct tisíc korun jako přeplatek za plyn.
„S těmi penězi jsem samozřejmě nepočítala. Byla jsem šťastná, že je mám a nadvakrát jsem je vybrala. Udělala jsem veliký nákup, koupila dětem dárky a poplatila jsem, co bylo potřeba,“ svěřila se Lamačová. Jenže pak ji to nedalo a zavolala na plynárenskou společnost. „Tam mi řekli, že došlo komylu, že něco pokazila firma, která pro plynárnu dělá odpočet a ať požádám o reklamaci,“ řekla Lamačová.
Společnost Jihomoravská plynárenská svoji chybu uznává.
„Zjistili jsme, že špatné vyúčtování se opravdu týká jednoho bytového domu vMikulovicích, konkrétně deseti našich zákazníků,“ sdělil mluvčí společnosti Jiří Bezděk. Dodal, že došlo ke shodě náhod a plynárenská společnost zaměnila dva domy se stejnými popisnými čísly vMikulovicích na Znojemsku a Mikulovicích na Třebíčsku.
Plynárenská společnost pak Lamačové poslala opravnou fakturu na sumu jedenáct tisíc korun. Pokud by neutratila původních třináct tisíc, mohla si užít alespoň přeplatek vhodnotě dva tisíce. Teď tedy jedenáct tisíc dluží. Nespokojená zákaznice společnosti vnímá první špatný krok právě na straně plynařů. Zlobí se, že ji neumožnili vrátit dluh pomocí splátkového kalendáře.
„Ta chyba byla jejich, proto nechápu, proč teď po mně chtějí celou dlužnou sumu najednou a ještě vyhrožují odpojením plynu, pokud do dvou měsíců nezaplatím,“ zlobila se Lamačová. Dodala, že podobně jsou na tom také ostatní nájemníci domu. Když se pokusila přímo na společnosti ve Znojmě dohodnout, neuspěla.
„Řekli mi, že na splátkový kalendář nemám nárok, protože jsem vminulosti několikrát nezaplatila zálohu, jenže já se svým rozpočtem prostě nemám šanci uhradit třináct tisíc,“ svěřila se Lamačová.
Střízlivě celý problém hodnotí Sdružení obrany spotřebitelů.
„Každopádně bych zákazníkovi doporučila zkusit ještě jednou jednat. Klientka by měla upozornit na chybu společnosti, vysvětlit tíživou sociální a ekonomickou situaci a požádat o splátkový kalendář,“ uvedla Ivana Picková ze sdružení. Jednání zákaznice ale komentovala jako neuvážené. „Pro příště je potřeba pamatovat, že sice byla teplá zima, ale že částka třináct tisíc je poměrně vysoká a zákazník by se neměl nechat svést a měl by více přemýšlet,“ dodala Picková.
Plynárenská společnost však počítá sdalším jednáním se zákazníky zMikulovicích.
„Uznáváme, že první chyba byla u nás ale zákazníka to nezbavuje zákonné povinnosti zkontrolovat si vystavený doklad. Myslím si, že vtomto případě zákazníkům nabídneme splátkový kalendář,“ dodal Bezděk.