Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát chce prodat hevlínskou lokálku

Hevlín - O další půlrok prodloužily úřady pauzu v řízení o rušení lokální trati mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem. Státní správci železnic mezitím chystají pravidla převodů nepotřebných tratí.

28.12.2011 1
SDÍLEJ:

Hevlínské nádraží zažilo 30.6.2010 poslední jízdu osobního motorového vlaku.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě k nim poslal své připomínky. Materiál je podle předsedy spolku Martina Kouřila velmi nekvalitní.

Nejasnosti trápí hevlínského starostu Drahomíra Noska. „Nedávno jsme dostali dvě vyhlášky ministerstva dopravy, ze kterých jsem nebyl zrovna moudrý. Jednou úředníci řízení o rušení trati obnovili, v druhé oznámili, že je přerušené na dalších sto osmdesát dní,“ kroutil hlavou Nosek. Zopakoval přitom, že obec má o trať stále zájem. „O bezplatný převod jsme již požádali, ale odpověď žádnou nemáme. Náš zájem trvá, ale jen o převod zdarma. V žádném případě nehodláme trať kupovat. Dlouho se do ní neinvestovalo, je zanedbaná,“ dodal starosta.

Likvidace trati

Správa železniční dopravní cesty na druhé straně označuje prodej za první a hlavní variantu. „U vybraných regionálních tratí je záměrem prodat je ve výběrových řízeních nejvyšší nabídce. V současné době běží meziresortní připomínkové řízení k projednání jednotlivých způsobů a podmínek převodu vlastnictví,“ sdělil mluvčí správy Pavel Halla. Současně potvrdil, že právě kvůli připomínkovému řízení správa požádala o prodloužení pauzy v proceduře úřední likvidace trati.

Dění kolem hevlínské trati i dalších ohrožených lokálek sleduje Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. „K materiálu správy jsme ministerstvu poslali své připomínky. Zásadně nesouhlasíme s navrhovaným principem prodeje a vyloučením obcí. Myslíme si, že obce nebo jejich sdružení mají dostat přednostní nabídku k bezúplatnému převodu. Rovněž nesouhlasíme s tím, že předložený návrh obec vylučuje z možnosti ucházet se o dotace na opravy a údržbu od Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl předseda spolku Martin Kouřil.

Zesílený tlak

Provoz na hevlínské trati skončil loni v polovině roku. Tehdy kraj v souvislosti se zapojením Znojemska do systému veřejné dopravy IDS přestal objednávat osobní vlaky a nahradil je autobusy. „Myslíme si, že na hevlínské lokálce je stále potenciál pro zachování dopravy. Stále je také možné, že zesílí tlak na obnovu propojení do Laa přes hranici,“ dodal Kouřil.

Prvním předpokladem je podle něj to, aby trať zůstala pohromadě majetkově a pokud možno i fyzicky. „Jde o to, aby zůstal celistvý drážní pozemek a neskončil rozdrobený v rukou různých vlastníků. U tratí, kde je možnost obnovy a udržení dopravy, je pak důležité i zachování vlastní železnice. I tam, kde nefunguje pravidelná doprava, je možné vypravovat například historické vlaky, šlapací drezíny a podobně,“ vysvětloval Kouřil.

Nárůst nákladů

Správa železniční dopravní cesty i zde podle něj provozovatelům příležitostných jízd znesnadnila život.

„Pro trati z takříkajíc černého seznamu, kam patří i Hevlínka nebo lokálka Jemnice- Moravské Budějovice, zvedla na osminásobek poplatky za vypravení vlaku. Na Jemničce to například znamená nárůst nákladů za sezonu z nynějších dvě stě padesáti tisíc o osmdesát tisíc. Vážnější dopad to má na nákladní dopravu, která tam bude platit stejné poplatky jako na koridoru,“ zlobil se předseda.

Podle jeho mínění by alespoň nová pravidla pro převádění tratí, která již správa železnic nehodlá využívat, měla spadnout pod stůl. „Pokud vím, vláda by měla příslušný materiál dostat na stůl v lednu. Je tak nekvalitní, že věřím, že ho vláda nepřijme a vrátí ho k zásadnímu přepracování,“ shrnul Kouřil.

Autor: Martin Moštěk

28.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
ILUSTRAČNÍ FOTO: Zámek ve Vranově nad Dyjí.

Turisty přiláká na Znojemsko nová společnost. Nyní čeká na krajský certifikát

Lídryně Starostů a nezávislých Jana Krutáková.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídryně Starostů a nezávislých Jany Krutákové

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra Strany zelených Michala Berga

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Michal Berg je lídrem jihomoravské kandidátky Strany zelených pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 10 do 11 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

V Archeoparku Pavlov vystaví originální venuši. Sošku starou téměř 30 tisíc let

Pavlov - Jedinečnou příležitost spatřit originální sošku Venuše z Pavlova mají lidé, kteří se vypraví do Archeoparku v Pavlově na Břeclavsku. Figurka z mamutoviny stará 27 až 29 tisíc let tam bude k vidění od soboty, kdy je mezinárodní den archeologie.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Ordinace budou zavřené. Lékaři stávkují, chtějí méně byrokracie a vyšší platy

Jižní Morava - Víc než deset tisíc praktických lékařů se ve středu chystá na stávku. Nelíbí se jim nárůst byrokracie a neodpovídající platy. Zapojí se i na jižní Moravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení