Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě k nim poslal své připomínky. Materiál je podle předsedy spolku Martina Kouřila velmi nekvalitní.

Nejasnosti trápí hevlínského starostu Drahomíra Noska. „Nedávno jsme dostali dvě vyhlášky ministerstva dopravy, ze kterých jsem nebyl zrovna moudrý. Jednou úředníci řízení o rušení trati obnovili, v druhé oznámili, že je přerušené na dalších sto osmdesát dní,“ kroutil hlavou Nosek. Zopakoval přitom, že obec má o trať stále zájem. „O bezplatný převod jsme již požádali, ale odpověď žádnou nemáme. Náš zájem trvá, ale jen o převod zdarma. V žádném případě nehodláme trať kupovat. Dlouho se do ní neinvestovalo, je zanedbaná,“ dodal starosta.

Likvidace trati

Správa železniční dopravní cesty na druhé straně označuje prodej za první a hlavní variantu. „U vybraných regionálních tratí je záměrem prodat je ve výběrových řízeních nejvyšší nabídce. V současné době běží meziresortní připomínkové řízení k projednání jednotlivých způsobů a podmínek převodu vlastnictví,“ sdělil mluvčí správy Pavel Halla. Současně potvrdil, že právě kvůli připomínkovému řízení správa požádala o prodloužení pauzy v proceduře úřední likvidace trati.

Dění kolem hevlínské trati i dalších ohrožených lokálek sleduje Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. „K materiálu správy jsme ministerstvu poslali své připomínky. Zásadně nesouhlasíme s navrhovaným principem prodeje a vyloučením obcí. Myslíme si, že obce nebo jejich sdružení mají dostat přednostní nabídku k bezúplatnému převodu. Rovněž nesouhlasíme s tím, že předložený návrh obec vylučuje z možnosti ucházet se o dotace na opravy a údržbu od Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl předseda spolku Martin Kouřil.

Zesílený tlak

Provoz na hevlínské trati skončil loni v polovině roku. Tehdy kraj v souvislosti se zapojením Znojemska do systému veřejné dopravy IDS přestal objednávat osobní vlaky a nahradil je autobusy. „Myslíme si, že na hevlínské lokálce je stále potenciál pro zachování dopravy. Stále je také možné, že zesílí tlak na obnovu propojení do Laa přes hranici,“ dodal Kouřil.

Prvním předpokladem je podle něj to, aby trať zůstala pohromadě majetkově a pokud možno i fyzicky. „Jde o to, aby zůstal celistvý drážní pozemek a neskončil rozdrobený v rukou různých vlastníků. U tratí, kde je možnost obnovy a udržení dopravy, je pak důležité i zachování vlastní železnice. I tam, kde nefunguje pravidelná doprava, je možné vypravovat například historické vlaky, šlapací drezíny a podobně,“ vysvětloval Kouřil.

Nárůst nákladů

Správa železniční dopravní cesty i zde podle něj provozovatelům příležitostných jízd znesnadnila život.

„Pro trati z takříkajíc černého seznamu, kam patří i Hevlínka nebo lokálka Jemnice- Moravské Budějovice, zvedla na osminásobek poplatky za vypravení vlaku. Na Jemničce to například znamená nárůst nákladů za sezonu z nynějších dvě stě padesáti tisíc o osmdesát tisíc. Vážnější dopad to má na nákladní dopravu, která tam bude platit stejné poplatky jako na koridoru,“ zlobil se předseda.

Podle jeho mínění by alespoň nová pravidla pro převádění tratí, která již správa železnic nehodlá využívat, měla spadnout pod stůl. „Pokud vím, vláda by měla příslušný materiál dostat na stůl v lednu. Je tak nekvalitní, že věřím, že ho vláda nepřijme a vrátí ho k zásadnímu přepracování,“ shrnul Kouřil.