Rozzlobený starosta Dobšic i Znojma, tisíce naštvaných řidičů, auty přeplněné Znojmo, uzavírky okolních vesnic s poničenými silnicemi. Ale také chyby úředníků, na které poukazuje soud, a dílčí úspěchy odpůrců stavby obchvatu. Tak vypadá aktuální situace nekonečného příběhu s názvem Obchvat Znojma.

Nový dokument, který stavbu přibrzďuje, má v rukou starosta Dobšic Jaroslav Jenšovský. „Jsem opravdu naštvaný. Spolek obchvat podal žalobu ke krajskému soudu v Brně a já jsem od soudu nyní dostal informaci o návrhu Spolku obchvat na přerušení opatření obecné povahy a zrušení územního plánu obce Dobšice v části, který se týká části stavby obchvatu Znojma. Je to další zádrhel. Z načasování žaloby mi vyplývá, že jde jen o obstrukci,“ uvedl Jenšovský s tím, že kritizovaný spolek čekal dva roky na to, až žalobu podá.

Podobně stav vnímá první muž Znojma Vlastimil Gabrhel. „Několik individuí využívá změny v legislativě a proto na Ředitelství silnic a dálnic nyní vznikají dva nové dokumenty, které problém mají řešit. S kolegou Jenšovským určitě podnikneme společné kroky,“ konstatoval Gabrhel s tím, že jedním z kroků je petice, kterou před časem odstartoval Spolek Pro obchvat, který osobně založil.

„Nyní je pod ní asi tisíc podpisů lidí, požadující urychlené dostavění obchvatu Znojma,“ dodal Gabrhel.

Odpůrci stavby obchvatu sdružení ve Spolku Obchvat naopak poukazují na řadu chyb v úředních dokumentech. „Stavba II, která je ve výstavbě a má stát 264 milionů, zůstane torzem. Nevznikne obchvat, protože úsek, který je řadu let používaný pro bruslaře místo pro auta se zatím nějaký rok nebude dokončovat. Návazná stavba I nemá dosud územní rozhodnutí. To se táhne od října roku 2011 a bylo krajským úřadem už dvakrát vráceno pro nezákonnost stavebnímu odboru k dopracování. Naposled 18.08.2017. Takže nikoli Spolek Obchvat, ale zaměstnanci městského úřadu Znojmo stavbu protahují,“ napsali představitelé spolku na své facebookové stránce.

Podle veřejně dostupných informací za tímto spolkem stále stojí Lenka Poláková jako jeho předsedkyně, místopředsedkyně Ludmila Krejčová a jednatel Michael Straka.

Podle odpůrců stavby obchvatu má reálnou šanci pouze přehodnocení celé situace. „A změna této stavby na vnitroměstskou komunikaci s výstavbou kruhového objezdu v Suchohrdelské ulici. Plus výstavba velkého obchvatu takzvané Znojemské aglomerace,“ připomněla Lenka Poláková v dokumentu, který nabídla redakci Deníku Rovnost.

Běžné řidiče ovšem tyto spory příliš nezajímají. „Obchvat tu citelně chybí a je to vidět denně na silnicích ve Znojmě i v okolí. Jednou silničáři opraví rozvité cesty v Kuchařovicích a Suchohrdlech, pak zas budou muset opravit zničené znojemské,“ posteskl si již dříve řidič David Molík.

Několik let se vlečou také jednání o obchvatu Břeclavi. Stavbě brání vzácné lokality v soustavě chráněných území Natura 2000 a hledání vhodných náhrad za přírodní místa.

Déle než dvacet let je na papíře také obchvat Hodonína. Stavbu za půl druhé miliardy považují ale zástupci státu za nehospodárnou a projekt zmrazili. Vedení hodonínské radnice sice chce obchvat oživit, což se ale nedaří.