Radnice se v nejbližších letech chce soustředit především na podporu cestovního ruchu. „Je to jednou z našich priorit,“ řekl starosta města Petr Nezveda. Město nyní po celé republice propaguje reklamní kampaň za milion korun. V ambiciózním plánu se snaží také změnit tvář středu města. To by mělo získat zpět svůj historický ráz. Zmizet by z něj měly také například nepovolené reklamní poutače nebo plastová okna.

Znojmo má sice velký turistický potenciál, podle analýzy mu ale chybí například dostatek ubytovacích míst vyšších kategorií nebo služby pro návštěvníky v případě špatného počasí. Nedostatečná je podle studie i turistická infrastruktura. Město také nemá příliš atrakcí, které by mohlo nabídnout v zimní sezoně.

STRATEGICKÁ VIZE ROZVOJE MĚSTA

Město Znojmo chce být v horizontu Strategického plánu, tj. okolo roku 2015, turistickým centrem Jihomoravského kraje a Dolního Rakouska.

Pro své obyvatele chce být moderním a dynamickým městem, kombinujícím výhody kvalitního životního prostředí a těsné vazby na okolní přírodu s výhodami života ve městě - s kvalitním bydlením, pestrou a dostatečně dimenzovanou nabídkou služeb a společenským, kulturním a sportovním zázemím.

Pro podnikatele chce být město Znojmo „dobrou adresou“, vycházející z dostatečné nabídky prostor k zahájení či rozvoji podnikání a kapacitní infrastruktury. Ve svém rozvoji se opírá o svou specifickou příhraniční polohu s Rakouskem a v blízkosti NP Podyjí. K tomu vedení města ve spolupráci s občany využije především vnitřní rozvojový potenciál města kombinovaný s dosažitelnými vnějšími zdroji.

Znojmo není atraktivní

Lidé ale stále nevidí ve Znojmě atraktivní místo pro život. Od roku 1996 z něho odešlo více osob, než se do něj přistěhovalo. Analytici soudí, že v budoucnu by tento trend mohlo zvrátit otevření Schengenského prostoru a navrácením části vystěhovalých v minulých letech. Pro město je také typický velký podíl lidí se základním a středním vzděláním. Procento vysokoškoláků je ve Znojmě ménší než ve zbytku jihomoravského kraje, píše se ve studii. „Když se nám podaří Znojmo přeměnit v dobrou adresu a nalákat investory, otočí se i tento tok lidí,“ soudí Nezveda.

Průměrná mzda v okrese Znojmo a ve městě v porovnání se zbytkem České republiky i kraje stále klesá. Zatímco v roce 1997 si zde lidé vydělali přes devět tisíc korun, tedy zhruba 86 procent celorepublikového průměru, v loňském roce to bylo 14 693 korun, tedy osmdesát procent republikového průměru. Znojmo se tak dlouhodobě řadí k oblastem s vůbec nejnižší průměrnou mzdou.

Znojmo není podle analýzy na investory připravené. Chybí mu například průmyslová zóna. Malá možnost uplatnění a nízké mzdy pak z regionu odlákává mladé lidi. „Pro vysokoškolsky vzdělané lidi tu není dostatek pracovních nabídek. Firmám zase chybí zaměstnanci s odborným středním vzděláním. Pro potencionální investory ze zahraničí nemáme dostatek lidí, kteří znají jazyky,“ řekl ředitel znojemského úřadu práce Milan Čopf.

Podle Nezvedy nyní město poprvé sestavilo plán svých investičních projektů. Do roku 2015 do nich chce vložit zhruba přes dva a půl miliardu korun. „Máme zásobník projektů, víme, co chceme dělat a kolik to bude stát. Jen neznáme přesný harmonogram,“ řekl Nezveda. Ten bude záležet na tom, jak se městu bude dařit získávat finanční prostředky. Nejbližší investiční akce město představí příští úterý.

SOUVISEJÍCÍ DOKUMENTY:

Strategický plán města Znojma - Analytická část

Strategický plán města Znojma - Návrhová část

Strategický plán města Znojma - Zásobník projektů

Radnice vyzvala občany, aby se k návrhu vyjádřili. Písemné připomínky mohou být uplatněny nejpozději do 20.8.2007 na adrese: Městský úřad ve Znojmě, odbor rozvoje, Obroková 10/12, P.O.BOX 3, 669 01 Znojmo.