Trať ze Znojma do Břeclavi, která měla dosud celostátní status, řadí nová ministerská vyhláška již jen do kategorie regionální. Stalo se tak na návrh Správy železniční dopravní cesty. Úředníci rozhodnutí odůvodnili tak, že o úsek mezi Břeclaví a Znojmem není dostatečný zájem, aby trať mohla zůstat v kategorii celostátní dráhy. Ty musí splňovat kritéria jak v nákladní dopravě, tak i v linkách dálkové osobní dopravy. „Jedná se o standardní revizi všech tratí v republice. V minulých dvaceti letech se situace významně změnila a klasifikace tratí neodpovídala jejich významu, proto bylo potřeba zařazení tratí aktualizovat. Jde tak spíše o administrativní popis tratí," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Jisté obavy však vyjádřil předseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Martin Kouřil. „Trať Znojmo Břeclav by měla zůstat tratí celostátního významu, protože slouží jako napojení na hlavní dopravní koridor. Obávám se, že změna na regionální trať je krokem špatným směrem," neskrýval roztrpčení Kouřil.

Jak naznačil, změna kategorie možná do jisté míry usnadní údržbu, ale mohla by zároveň zkomplikovat čerpání dotací na dlouho slibovanou rekonstrukci. „Převedení z kategorie celostátní dráhy do dráhy regionální, nemá žádný vliv na její plánovanou rekonstrukci ani na případné čerpání financí z evropských fondů. Projekt rekonstrukce, který připravuje Správa železniční dopravní cesty, je nadále aktuální," ujistil mluvčí ministerstva dopravy Neřold s tím, že projekt počítá s případným navýšením rychlosti tam, kde to podmínky umožní.

Návrat Znojma na železniční mapu republiky však nabral zpoždění. Rozsáhlá rekonstrukce měla začít letos, oprav se ale zatím dočkají jen některé úseky, například ze Znojma do Hodonic.

Zda a kdy se cestující dočkají na celé trati moderních vlakových souprav, které prosviští rychlostí 120 kilometrů za hodinu, není tedy jasné.