Například zámek ve Vranově nad Dyjí si letos přijelo prohlédnout více než padesát tisíc lidí. „Do konce září k nám přijelo přes pětapadesát tisíc turistů. Je to více než v loňském roce," konstatoval vranovský kastelán Radek Ryšavý.
Jak dodal, je to celorepublikový trend. „Většina odborníků se domnívá, že obyvatelé naší země v souvislosti se situací v Evropě tráví dovolenou raději doma," tvrdí Ryšavý.
Turisté si stále více nacházejí cestu také na nedaleký Cornštejn. Zřícenina letos v létě přilákala tisíce lidí. „Tam přišlo za dva letní měsíce o pět tisíc lidí více než vloni," přiblížila ředitelka Jihomoravského muzea ve Znojmě Vladimíra Durajková.
Mnohonásobně více zájemců se podle ředitelky muzea přišlo podívat na výstavu českých korunovačních klenotů. „Bez velké reklamy v médiích přišlo za dva měsíce téměř deset tisíc lidí. Celkem na všechny památky, o které se staráme, zamířilo letos pětašedesát tisíc turistů. Je to o dvacet tisíc více než loni. Jsou to údaje ke konci srpna," dodala Durajková.
Podle hoteliérů a odborníků na cestovní ruch jezdí turisté na Znojemsko především na víkendy. „Na celý týden si pokoj v našem hotelu vezme minimum lidí. Plno máme tradičně na Vinobraní, mimo to vždy o víkendech," naznačil provozní hotelu U Divadla Roman Kotáb.
Specialista na turistiku Lukáš David si myslí, že za dva dny uvidí turista v regionu vše podstatné. „Proto se tady nezdržují déle. Šanci vidím například v propojení Znojemska s Dolním Rakouskem a ve větší propagaci vinařské či pivařské tradice," řekl David.
Podle Pavla Kovaříka, který se cestovním ruchem a turistikou dlouhodobě zabývá, dokládá nárůst počtu turistů to, že Znojemsko má potenciál a je atraktivní. „Nárůst návštěvnosti regionu kopíruje celorepublikový trend. Nárůst domácí a příjezdové turistiky můžeme přisuzovat mimo jiné dění v tradičních letních destinacích, jako je Turecko nebo Řecko. Velký vliv hraje i dlouhodobě oslabená koruna, která naši zemi zatraktivňuje pro zahraniční turisty," přiblížil Kovařík.
Jak dodal, nemá smysl řešit otázku délky doby pobytu turistů v regionu. „Otázka podle mě není, jak tu návštěvníky zdržet déle, ale jak je přitáhnout častěji. Měli bychom se snažit budovat loajalitu. Tedy jak města a obce v regionu, tak podnikatelé, a zvyšovat úroveň služeb. Spokojený návštěvník znamená zpravidla několik dalších návštěvníků díky jeho pozitivní zkušenosti a doporučení svým známým a kolegům v práci," uzavřel Kovařík.