Učitele jednoho z nejobávanějších předmětů ve školách hledali také na Střední vinařské škole ve Valticích na Břeclavsku. „Kvalitní učitelé matematiky v současné době nejsou. Ti, kteří jsou dobří a mají stále místo, je měnit nebudou. Navíc další, kteří prošli deset předchozích zaměstnání, nevzbuzují moc důvěry. Kvalitního matikáře potřebujeme už jen kvůli blížící se povinné maturitě z matematiky,“ podotkla ředitelka Střední vinařské školy Valtice Ivana Machovcová. Matematika u maturit má být povinná i pro odborné školy už za tři roky.

O tom, jak je dobrý učitel důležitý, má jasno Jaroslav Pokorný, jehož dvě dcery navštěvují základní školu ve Znojmě. „Starší je v šesté třídě a je moc důležité, aby probíranou látku pochopila hned ve škole. Občas potřebuje doma s něčím poradit nebo něco překontrolovat, ale větší problémy naštěstí nemáme,“ podotkl Pokorný.

Důvody nedostatku učitelů
• Na pedagogických fakultách je zájem o studium speciální pedagogiky nebo jazyků, přírodní vědy studenty nelákají.

• Podle průzkumu agentury SC&C uvažuje o studium na pedagogické fakultě třetina středoškolaček, ale pouze každý desátý student.

• Čtvrtina zájemců o studium nepočítá s tím, že by šla učit. Odrazuje je hlavně vidina nízkého výdělku.

Právě matematika je podle oslovených učitelů pro školáky často hodinou plnou strachu a nepochopení. „Děti ji nemusí mít rády, ale nesmí se jí bát. Sama ji učím a snažím se pokaždé udělat hodinu zábavnou a pochopitelnou. Co se naučí v základní škole, je potom základem pro střední. Minimálně první půlrok v prvním ročníku žijí studenti z toho, co si odnášejí ze základní školy,“ upozornila ředitelka znojemské základní školy v ulici Mládeže Romana Loydová.

Podle znojemského konzultanta ve školství Miloslava Hubatky se ve školách blíží důchodovému věku generace učitelů, kterou nemá kdo nahradit. „Studium matematiky je náročné a rozhoduje se pro ně jen minimum studentů,“ upozornil Hubatka.

Dodal, že jde o celorepublikový problém. Navíc začínají v některých regionech chybět i učitelé prvního stupně a učitelky mateřských škol. „Ředitelé škol nedaleko velkých měst si stěžují na to, že děti nemá kdo učit. Za katedrou pak sedí učitelé bez aprobace,“ varoval Hubatka s poukazem na to, že učitel po třiceti letech praxe má plat jen o málo vyšší, než nekvalifikovaná síla.

Ministerstvo školství bude proto usilovat o navýšení svého rozpočtu zhruba o třicet miliard korun. Podle plánu by od ledna měly vzrůst učitelům platové tarify o deset procent.

Konzultant Hubatka míní, že ani navýšení platů situaci nevyřeší. Učitelské povolání podle něho ztratilo prestiž a mladé lidi neláká.